Airship – Stuck in this Ocean: succesvolle verkenning van erg uiteenlopende grenzen

door Bart Somers

Hoe je het ook draait of keert: een dijk van een intro zorgt ervoor dat je als vanzelf zin krijgt om een album te ontdekken. Het zit dus vanaf seconde één goed op ‘Stuck in this Ocean’ van Airship, een band die een jaar voor dit debuut in de winkels lag al op Pukkelpop en Lowlands speelde, en een paar maanden voor de release tevens op Dour Festival. Airship uit Manchester is dus niet zomaar de eerste de beste bende muzikanten, en de postbode stopte samen met deze plaat een pakje hoge verwachtingen in onze bus.

Zonder deze helemaal in te lossen, biedt Airship wel de juiste mix tussen subtiliteit en bombast, en verkennen ze succesvol erg uiteenlopende grenzen van Explosions in the Sky tot Snow Patrol. De groep kleurt nooit al te ver buiten de lijntjes, en laat zich evenmin in een keurslijf dwingen. Wat ons betreft had single ‘Kids’ in de zomer van 2011 alvast de radiogolven moeten domineren, wat niet gebeurd is. Op Belgische en Nederlandse rock- en popzenders maak je tegenwoordig helaas vaak meer kans om aan de bak te komen met niet altijd even doordachte beats. De hele Stubeu-discussie is, de wel erg defensieve reactie van de zender ten spijt, niet helemaal onterecht.

In dat opzicht kunnen we ook al een beetje vrezen dat de grote doorbraak van Airship nog niet voor meteen zal zijn. ‘Kids’ is namelijk het beste nummer op deze cd. De overige songs zijn stuk voor stuk meer dan behoorlijk door de overtuigende wijze waarop zanger Elliot Williams zijn woorden giet over foutloze muziek. De inspiratie mist echter nog iets te vaak de grote I, waardoor we moeten besluiten dat er op ‘Stuck in this Ocean’ met ‘Kids’, ‘Spirit Part’ en ‘The Trial of Mr Riddle’ een stuk of 3 klassesongs staan en een pak hoop voor de toekomst.

Airship live zien kan in oktober 2011 in Rotterdam (Rotown, 16.10), Amsterdam (Paradiso, 17.10), Nijmegen (Merleyn, 18.10) en Antwerpen (TRIX, 21.10).

Airship MySpace

Album verdeeld door PIAS