Alex Winston – King Con: balaceren tussen kale pop en boeiende indie

door Jort

Ruim een jaar geleden verscheen de EP ‘Sister Wife’ waarmee de 24-jarige Alex Winston het hart van menig muziekliefhebber stal. De Amerikaanse artieste is vervolgens gelijk aan het toeren geslagen, maar heeft haar optredens in Nederland en België tot tweemaal toe moeten afzeggen, onder meer om haar debuut op tijd af te krijgen. Dat debuutalbum ‘King Con’ verscheen enkele dagen geleden en lijkt op het eerste gehoor een verlengde van Winstons lang niet verkeerde eerste EP.

De oplettende luisteraar zal bijna de helft van de nummers op ‘King Con’ al kennen: deze verschenen eerder op een EP of als single. Gelukkig zijn de nieuwe songs op het album – zoals het frivole ‘Fire Ant’ en bombastische ‘Shock Me’ – net zo lekker als de liedjes waar we eerder al mee kennis maakten. Winston is een goede songwriter; de composities op ‘King Con’ zijn stuk voor stuk overtuigende popliedjes die je na een enkele luisterbeurt al kunt meezingen. De singer-songwriter uit Michigan balanceert echter wel het hele album op de dunne scheidingslijn tussen kale pop en boeiende indie, maar brengt het er uiteindelijk goed van af.

Hoogtepunten van ‘King Con’ zijn zonder twijfel de instant klassieker ‘Velvet Elvis’ en het melancholische ‘Locomotive’. Ook ‘Choice Notes’ en ‘Fire Ant’ zouden zomaar eens radiohits kunnen worden. Wat ons betreft had het schijfje van Alex Winston iets meer diepgang mogen hebben, maar onder de streep is ‘King Con’ een degelijk geproduceerde plaat vol spannende indiepop waar we de komende weken nog wel even zoet mee zijn.

Alex Winston speelt binnenkort live in Brussel (ABClub, 24.03, info & tickets) en Amsterdam (Paradiso, 03.04, info & tickets).

Alex Winston website