Archy Marshall – A new place 2 drown: de elektronische King Krule

door Gilles Dierickx

Verrassingsalbums: het fenomeen bestaat al langer dan vandaag. We herinneren ons David Bowie en dEUS een paar jaar geleden, maar ook Beyoncé en Drake losten een volledig album uit het niets. Begin deze maand deed r&b-grootheid Jeremih het zelfs nog. Vaak moet er achter zo’n onaangekondigde plaat niet meer dan een marketingstunt worden gezocht, behalve dan wanneer Archy Marshall ermee gaat experimenteren. Voor er een nieuw tabblad wordt geopend: dat is wat er op King Krule z’n paspoort staat.

Hij zette onder zijn geboortenaam namelijk ineens ‘A new place 2 drown’ online, een 37-minuten durende ‘soundtrack’ – zijn woorden. Die hoort bij een breder, multidisciplinair project dat hij samen met zijn broer Jack ontwikkelde: een boek met foto’s, artwork en poëzie van de twee heren, met als onderwerp hun leven in Zuid-Londen en de creatieve processen die ze delen. Er blijkt ook een kortfim/docu aan verbonden te zijn. Erg fijn allemaal, maar wat ons uiteraard voornamelijk interesseert is de muziek. Het was alweer geleden van Marshall’s geweldige debuut ‘6 Feet beneath the moon’ uit 2013 dat we nog werk van hem te horen kregen.

Als King Krule maakte Archy Marshall naam als de soulvolle en jazzy, doch tevens door hiphop geïnspireerde bard, met zijn vindingrijke, wollig klinkende gitaarspel en unieke lage stem. Twee featurings op het tweede album van Mount Kimbie brachten hem na die release bij een nieuw publiek en daarnaast is hij goede maatjes met Jamie Isaac, een Londens ambient-artiest, die in dit plaatje een klein aandeel heeft. Dat vertellen we hier even bij, aangezien ‘A new place 2 drown’ behoorlijk verschilt van de songs op ‘6 Feet beneath the moon’, maar wel erg dicht aanleunt bij dingen als Mount Kimbie, en zo elektronische genres exploreert dat het een lieve lust is.

Zo is opener ‘Any god of yours’ knisperende ambient, met ettelijke laagjes van synth- en sampleklanken. Hoofdwiegen gebeurt vanzelf, beloofd. ‘Buffed sky’ gaat eerder richting triphop, met eentonige, druggy klinkende vocals. Andere -hops passeren eveneens de revue: er is de slome hiphoptrack ‘Ammi ammi’ en dreamhop op het zachte ‘Swell’. Vooraleer het hier naar snobistisch labeldropping gaat neigen: Marshall geeft overal vooral zijn eigen twist aan, en overstijgt het karikatuur van de zoekende slaapkamerproducer door nergens in herhaling te vallen, of te veel bij één genre te blijven.

Het zijn vooral zijn zanglijnen die dit album zo boeiend maken. We wisten door die collaboratie met Mount Kimbie al dat King Krule zijn stem perfect versmelt met beats en electronica, en hier verlegt hij zijn eigen grenzen duidelijk nog verder. Op ‘Arise dear brother’ bijvoorbeeld zingt Marshall veel melodischer dan op verschillende van z’n songs als King Krule, terwijl hij z’n vocals op ‘New builds’ eerder als extra instrument laat klinken.

Toch lijkt het ergens ook wat jammer dat Marshall nergens een nummertje zonder zang heeft afgeleverd. Zijn producties en beats zijn namelijk heel geslaagd en verrassend professioneel. Het album heeft bovendien de perfecte lengte, en voelt, zoals gezegd, nergens eentonig aan. Het is te hopen dat het niet bij een eenmalig project zal blijven, al gaan we daar eerlijk gezegd niet van uit. Meer van die soundtracks, Archy!

Op de website van het project kan je alles bekijken en beluisteren.

Album verdeeld door XL Recordings.