Beak> – >>: claustrofobische, donkere krautrock die zonder omkijken doorstoomt

‘>>’ is de tweede worp van Beak>, een groep rond Portishead-voorman Geoff Barrow. De band uit Bristol speelt claustrofobische, donkere krautrock die zonder omkijken doorstoomt. Hoewel deze plaat bij momenten vrij klinisch klinkt, is hij op één dag opgenomen, live en zonder overdubs. Een heuse prestatie als je weet dat Portishead anderhalf decennium nodig had om drie albums uit te brengen.

Met ‘The Gaol’ trappen bevreemdende, onheilspellende synths de plaat af. Het tweede nummer, ‘Yatton’, is één van de twee hoogtepunten. Het opent met een gitaarlijn die lijkt weggelopen te zijn bij The xx en dendert lekker monotoon voort zonder saai te worden. De zang doet denken aan John Lydon op prozac en treedt nooit op de voorgrond, een constante doorheen heel de plaat. ‘Spinning Top’ drijft op een iets funkier baslijn, daar waar bij ‘Eggdog’ de ontstemde synths opnieuw worden boven gehaald om je in een hypnotiserende wurggreep te houden. In ‘Ladies’ Mile’ klinken postrockinvloeden door, het is een zeer sfeervolle, meer subtiele song waarop slagwerk ontbreekt, ze zou niet misstaan op een werk van Explosions in the Sky. In de kanjer ‘Wulfstan II’ worden de stonergitaren bovengehaald voor wat een kopstoot had kunnen zijn, ware het niet de song te lang aansleept. De laatste drie nummers brengen niet meer de beroering van ‘Ladies’s Mile’, noch de trance van ‘Yatton’, en vervelen bijwijlen.

De mix van krautrock met psychedelica, postrock en stonerrock op ‘>>’ doet machinaal aan maar wordt nooit echt doods. De cd vergt enige moeite van de luisteraar, maar dat mag niet verwonderen. ‘Yatton’ en vooral ‘Ladies’ Mile’ zijn goede, hypnotiserende songs en ‘The Gaol’ is een mooie opener, de andere nummers lijken meer op iets te lang uitgesponnen krautrock jams. Ze hebben stuk voor stuk steengoede intro’s en brengen met succes een depressieve beklemmende sfeer (wat bezielde Beak> trouwens om dit nummer in de zomer uit te brengen) maar slepen te lang aan, de extra speelduur voegt niets toe aan de songs.

Overigens maken het ritme en de stamp van ’>>’ de ideale treinplaat. Het resultaat is een erg sfeervol donker album dat lekker verder dreunt met hoogtepunten maar jammer genoeg ook met saaie dieptepunten. Bijzonder radio-onvriendelijk, dat ook.

Beak> live zien kan eind 2012 in Utrecht (Le Guess Who?, 29.11-02.12, info & tickets) en Kortrijk (Sonic City, 01-02.12, info & tickets).

Beak> Bandcamp

Album verdeeld door Suburban