Bed Rugs – 8th Cloud: Rock 'n roll van de bovenste plank

door Filip Van Der Elst

Nieuw talent uit eigen land, daar worden wij altijd wat vrolijker van. En ziehier: Bed Rugs, die je misschien wel kent van de single ‘What Does It Mean?’, niet meer weg te slaan uit StuBru’s Afrekening. En wie weet heb je hun geniale cover van ‘Nightcall’ van Kavinsky al gehoord, afkomstig uit de magistrale soundtrack van de film ‘Drive’? Dat zijn alvast enkele mooie adelbrieven voor dit prettig gestoorde viertal, maar er is meer: hun debuutplaat luistert naar de naam ‘8th Cloud’ en mag zeker gehoord worden.

Ooit waren ze nog actief in Humo’s Rock Rally als The Porn Bloopers, maar die naam hebben ze intussen achterwege gelaten. De nieuwe naam is een verwijzing naar het ondergezeikte tapijt van Jeff Bridges in het even gestoorde als hilarische ‘The Big Lebowski’. Voor filmverwijzingen krijgen deze heren alvast een tien op tien.

Ook muzikaal komt de band verrassend stevig uit de hoek. Ze serveren rock ‘n roll van de bovenste plank die invloeden van de laatste vijftig jaar combineert. Opener ‘Purple Pill’ lijkt bijvoorbeeld een striemende, vuile ode aan ‘Lyla’ van Oasis. Voor ‘Mark’s Ghost’ wordt dan weer gretig uit het repertoire van Led Zeppelin geplukt, terwijl het in ‘Evening Crusade’ lijkt alsof Flaming Lips-zanger Wayne Coyne hoogstpersoonlijk een gastrol is komen eisen.

En we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat Bed Rugs voor hun rauwe gitaarsound toch ook even naar The Black Box Revelation gegluurd hebben. Scherp en smerig, zonder ooit de algoritmes van een popsong uit het oog te verliezen. Luister maar eens naar het swingende ritme van ‘Modern Freaks’, dat doet herinneren aan de betere rockabilly. Of natuurlijk de single ‘What Does It Mean?’, waarbij The Beatles nauwlettend om de hoek komen loeren.

Het afsluitende deel van de plaat lijkt op het eerste zicht minder om het lijf te hebben, maar ook daar zitten te ontdekken pareltjes tussen: neem nu de aan Real Estate schatplichtige afsluiter ‘Shoe’, die tevens een voorzichtige aanzet tot shoegaze is. Leg deze een keer of vijf na mekaar op en we achten de kans niet gering dat ook die blijft hangen.

Heerlijk strakke muzikanten met een think-out-of-the-box-mentaliteit en een koffer vol steengoede songs: ons lijkt het dat Bed Rugs wel eens een heel straffe toekomst te wachten staat. Zie dat je de trein niet mist.

Bed Rugs live zien kan binnenkort onder meer op volgende datums en plaatsen:
17.03 Leffinge, De Zwerver – info & tickets
30.03 Gent, Charlatan via Democrazy – info & tickets