Big Deal – Lights Out: Verleidelijke simpliciteit

Big Deal slaagt erin om met niet meer dan 2 stemmen begeleid door één akoestische en één elektrische gitaar een eerste prachtalbum te maken. Het is echt verwonderlijk hoe dit kersverse duo met het strikte minimum zoveel tot stand kan brengen. Voor Alice Costelloe en Kacey Underwood is hun debuutplaat ‘Lights Out’ alvast een groot succes. Ze verwijzen zelfs naar hun groep als kind of a big deal, een waarneming die steeds duidelijker wordt na elke luisterbeurt.

‘Lights Out’ legt zich volledig toe op thema’s van beginnende liefde en verworpenheid die Costelloe, de hoofdzangeres, op intieme wijze en met kwijnend verlangen voorstelt. Underwood brengt wat meer variatie in het spel door climaxtische en soms ruige gitaar build-ups te gebruiken, een lo-fi sound die wel eens aan Thurston Moore doet denken. Naast de invloed van Sonic Youth liet het duo zich vooral inspireren door Dinosaur Jr. en nineties-muziek (voornamelijk de grunge revolutie). Dit is in zekere mate te herkennen in ‘With the World at My Feet’, ‘Chair’ en ‘Distant Neighborhood’.

De serene vocale melodieën van Costelloe en de akkoordprogressies van Underwood maken van ‘Chair’ het meest memorabel nummer van het album. Costelloe getuigde al in verschillende interviews dat de teksten altijd primeren en dat de kwaliteit van de songs ook stijgt naarmate de oprechtheid ervan. Zo verklaart de 20-jarige zangeres in ‘Cool Like Kurt’: Take me to your bed, don’t take me home. I wanna be older. Met hun wondermooie single ‘Homework’ vertellen ze op een heel melancholische manier over Costelloe’s verleden en de depressie die volgt na een relatiebreuk: Can’t do my homework, can’t concentrate. It’s ruining my grades. I can’t think straight, een nummer dat Costelloe met zoveel passie zingt dat het één van de sterkste nummers op de plaat is. Samen met het openingslied tonen deze songs aan dat Big Deal echt potentieel heeft en zetten ze ons aan om ‘Lights Out’ keer op keer opnieuw te beluisteren.

In het algemeen maken de tekstgerichtheid en simpliciteit de basisingrediënten uit van hun opmerkelijke debuutalbum. Nochtans eisen de afwezigheid van drums, de samenzang en hun repetitieve melodieën toch hun tol, zoals we bijvoorbeeld opmerken in afsluiter ‘Pi’. Hopelijk zullen ze in de toekomst ook wat meer focussen op tekstuele variatie.

‘Lights Out’ is ongetwijfeld een sterk debuutalbum. Op hun Myspace schreef het duo: we don’t know how to put this but we’re kind of a big deal. En gelijk hebben ze.

Op 1 maart komt Big Deal dit album voorstellen in de Botanique te Brussel – info & tickets

Big Deal website