Bitterling maakt ∞ (bijna) weer hip met ‘Kleine oneindigheid’

door Hanne Craye

Er is een nieuwe vis in de Belgische muziekvijver opgedoken, een jonge soort die graag tegen de stroom inzwemt. Onze hoofdstad heeft er met Obus Records namelijk alweer een platenlabel bij, waar de focus zal liggen op experimentele electronica. De eerste release die het jonge label op zijn naam mag schrijven is die van Bitterling, die met ‘Kleine oneindigheid’ een ambientplaatje klaar heeft dat allerminste een bittere pil is om te slikken.

Nog zonder een noot gehoord te hebben, valt de minutieuze aandacht voor de esthetische metamuziek op. De prachtige hoes suggereert de woorden ijs en zee, terwijl de titels op z’n minst poëtisch genoemd kunnen worden (‘Spiegelnaakt’, ‘Schoonvergeten’). Muzikaal functioneren de nummers niet alleenstaand: ze vormen samen een kabbelend, haast geruisloos ambient-watervalletje. Hier en daar wordt de breekhoek van de lichtstraal subtiel gewijzigd door een spaarzame streling van een pianotoets of experimentele geluidjes, die soms klinken als glasgerinkel.

De muziek wordt sereen als een deken over je uitgespreid en maakt je zo ontspannen dat een dutje plots niet zo’n slecht idee lijkt. Gaandeweg horen we toch een aantal akelige electronica-lijntjes die een hoekje van de deken optillen en waardoor je ineens koude voeten krijgt. ‘Schoonvergeten’ en ‘Kleine oneindigheid’ zijn het mooist melodisch door de prominente piano. In dat laatste staan de zachte toetsen afgetekend tegen een geruis op de achtergrond dat zowel een woeste branding in de nacht kan zijn als een kink in je aux-kabel. ‘Krioelend wat valt’ is het meest sinistere van de verzameling, met een titel die doet denken aan veelpotige insecten die van een rottend gebinte vallen.

Het album klokt af op de perfecte lengte van een halfuur. We kunnen niet anders dan besluiten dat de titel niet toepasselijker had kunnen zijn: een kleine artiest brengt een kort album uit op een klein label in een klein land, maar weet toch een gevoel van eeuwigheid en tijdloosheid te scheppen. Dus luister naar ‘Kleine oneindigheid’ en sta mee aan de startlijn van het veelbelovende Obus Records. Zo kan je binnen enkele jaren aan al wie het horen wil verkondigen dat jij het écht al kende van voor het bekend was.