BRNS – Wounded: door percussie gedreven explosiviteit

door Tiffany Devos

De topbands uit het exotische (Franstalige) Brussel volgen elkaar steeds sneller op in de queeste om het Belgische muzieklandschap te veroveren. Ongetwijfeld een van onze favorieten naast Montevideo en Great Mountain Fire is BRNS (ondertussen weet iedereen vast al dat je het uitspreekt als Brains), een kwartet dat de vocalen deelt rond een klassiek instrumentarium, maar die erin slagen daar origineel mee om te springen en er hun eigen ding uit schudden.

Voor wie weleens een concertzaal binnenstapt, is de muziek van de band vast ook geen onbekende. Bij de eerste beluistering klinkt het mini-album bovendien al vertrouwd in de oren. Een meer dan goed voorteken als je het ons vraagt.

‘Wounded’ start opbouwend met het intense ‘Clairvoyant’ dat losbarst in een chaotisch geheel dat door de complexe ritmes de stempel math rock meekrijgt. En catchy zijn ze ook, de I love you so uit het meer poppy percussiegedreven ‘Deathbed’ popt gegarandeerd onverwacht op in je hoofd. Evenals ‘Mexico’ natuurlijk, dat zoals verwacht een hoogtepunt blijft met de tribale klanken, een overvloed aan percussie en het explosief dansbare refrein. Soms horen we er een beetje Wu Lyf in terug, gelukkig kan dat alleen maar een compliment betekenen, zoals in het jagende ‘Here Dead He Lies’ dat op en neer deint tussen net niet openbreken en rust.

Een beetje last van Franglais hebben de jongens soms wel. Zolang je ‘I’ve never been to Mexico’ maar niet begrijpt als ‘I’m the pope of New Mexico’ is er geen probleem. Alhoewel, dat tweede vinden we stiekem beter. We zouden niet zo ver gaan om BRNS het beste Belgisch product sinds chocolade te noemen, hoewel ze flink hun best doen om dat te bereiken en we talent van eigen bodem alleen maar kunnen aanmoedigen.

BRNS live zien kan binnenkort onder meer in Brugge (Vama Veche, 03.08, meer info), Genk (Absolutely Free Festival, 04.08, meer info) en Antwerpen (TRIX, 20.09, meer info).

BRNS website

Album verdeeld door PIAS