Celebration – Albumin: een gevarieerd feestje

door Filip Tyskens

Na tien lange jaren timmeren aan de weg mochten we dit jaar de welverdiende doorbraak van Future Islands meemaken, de donkere popgroep uit Baltimore. Dat heeft blijkbaar zeer hoopvolle verwachtingen gecreëerd voor stadsgenoten Celebration, aangezien ook zij rond 2004 zijn ontstaan en na jaren van groei nu eindelijk hun werk gereleased zien op Bella Union, het label van onder andere Fleet Foxes en Beach House. Wij gingen voor u na of ‘Albumin’ genoeg moois bevat om het grote publiek te boeien.

Opener ‘The razor’s edge’ leidt ons de wereld van Celebration in met pulserende synthesizers en een refrein dat voor elk wat wils heeft. De hierop volgende single ‘Tomorrows’s here today’ lijkt even op hetzelfde elan verder te gaan, maar verandert plots in een klassiek poprock-deuntje. Dit laatste bedoelen we echter in de goede zin, want het blijft hangen en toont ons meteen de twee grootste sterktes van de band: de vocale uithalen van zangeres Katrina Ford en het vakmanschap van de muzikanten. Deze eerste hebben het vermogen om ons te transporteren naar zowel grote weides als donkere achterafzaaltjes, terwijl de kunde van de groep ons professioneel tussen verschillende genres loodst. Zo doet ‘Walk on’ ons denken aan de schattigheid van She & Him, terwijl afsluiter ‘Don’t stop dreaming’ schatplichtig is aan de ritmes van Yann Tiersen. Het sterke middenstuk ‘I got sol’ heeft zelfs iets van de laatste platen van Wilco en u moet weten, dit zeggen we niet zomaar.

De eerlijkheid gebiedt ons wel te vermelden dat ‘Albumin’ enkele luisterbeurten nodig heeft om echt door te dringen. Bij een eerste kennismaking kan het lijken alsof Celebration heel wat ideeën bij elkaar brengt zonder de coherentie te bewaken. Wat anders te denken over een nummer als ‘Chariot’, dat schippert tussen wals, popsong en Addams Family-soundtrack? Daarbovenop vonden we enkele richtingloze voorbeelden in ‘Only the wicked’ en ‘Blood is in the brine’, maar toch blijft de typerende formule staande op goed twee derde van hun eerste grote release.

Een echte doorbraaksingle hebben we niet gevonden, dus Celebration zal misschien nog iets langer op dat grote publiek moeten wachten. Wat we wel aantroffen is een groep die goed weet waar ze mee bezig is en een eigen sound kon ontwikkelen, met dank aan zijn zangeres. Fans van de betere Amerikaanse poprock, u weet wie in de gaten te houden.

Celebration heeft voorlopig geen optredens gepland in België of Nederland.

Celebration website

Album verdeeld door Bella Union