Charlotte Adigéry laat met ‘Zandoli’ haar spitsvondigheid los op de wereld

door Simon Hendrickx

Charlotte Adigéry doet misschien nog niet meteen een belletje rinkelen. Haar alias/ander project WWWater geniet al wat meer bekendheid. Onder haar eigen naam en de vleugels van DEEWEE, het platenlabel van Soulwax, laat ze nu haar tweede ep ‘Zandoli’ op de wereld los. En dat mag je letterlijk nemen: het is even geleden dat een artiest van eigen bodem met zo’n internationaal geluid naar buiten kwam.

Meer nog dan landsgrenzen beukt Adigéry graag tegen de grenzen van elektronische muziek. Die creativiteit etaleert ze op ‘Zandoli’. De ep telt slechts vijf nummers, maar dat zijn er meer dan genoeg voor Adigéry om haar speelse karakter uit te spelen. Opener en eerste single ‘Paténipat’ start met een stevige, ritmische beat die aanzwelt tot de zangeres zich op een afstandelijke manier mengt. Muziek en stem zijn twee aparte spelers die een dans uitvoeren, alsof de ene de andere probeert te overmeesteren. Het klinkt bijna als een ritueel.

Samen met ‘High lights’ was ‘Paténipat’ de single die als teaser moesten dienen – een weloverwogen keuze. Van de vijf zijn het niet de sterkste spelers, maar voldoende krachtig en verschillend om de aandacht te trekken en een mogelijk publiek nieuwsgierig te krijgen naar de overige inhoud. ‘High lights’ klinkt en voelt bijvoorbeeld als iets dat we al eerder zagen en hoorden. Haar, pruiken, extentions: een populair onderwerp om over te zingen en dus moeilijk om nog creatief mee aan de slag te gaan. “I know I shouldn’t do it but/I love synthetic wigs a lot” zingt ze. Het is een leuke, grappige en genietbare toevoeging aan het mini-album, maar deze song alleen zorgt er niet voor dat ‘Zandoli’ blijft plakken.

Wat ons echter wel de volumeknop volledig open doet opendraaien, is wat rest. ‘B B C’, ‘Cursed and cussed’ en ‘Okashi’ verschillen volledig elkaar, al sluiten ze toch naadloos op elkaar aan. Het is tijdens deze drie nummers dat Adigéry en haar creativiteit straalt. ‘B B C’ met instrumentatie die ons nostalgisch maakt en zelfs wat doet terugdenken aan Jean Michel Jarre’s ‘Oxygen’. Een verwijzing die zeker als compliment geïnterpreteerd mag worden.

‘Zandoli’ is een mooi, kort en krachtig werk. Het is een sterke voorbode voor meer. Meer van Adigéry’s inventieve brein en haar muzikale en tekstuele spitsvondigheid. Want het zal niet lang duren voordat die spitsvondigheid de rest van de wereld overtuigd.

Charlotte Adigéry speelt zaterdag 02.03 in STUK tijdens Artefact Festival (info & tickets), zaterdag 23.03 in de Vooruit tijdens Out The Frame (info & tickets) en donderdag 04.04 in de Ancienne Belgique tijdens BRCST (info & tickets).