Crossbeat – 9160 EP: sfeervol en zweverig

door Simon Kremar

Crossbeat, een jong, Gents collectief bestaande uit Sherien Holail, Frederik Van Melle en Dries Merre wagen met hun debuut-ep, ‘9160’, hun eerste kans. De release wordt uitgebracht op Voxed Recordings, het label opgericht door Gullfisk en bestaat uit  vier eigen liedjes en twee remixes, waaronder één van Gullfisk zelf en één van Bismarck. De band wordt gekenmerkt door stevige bassen, verfijnde percussie en zweverige synths. Door de minimale productie in combinatie met de lichte vocals is de vergelijking met The xx onontkoombaar.

Opener ‘Uprising’ kabbelt de hele song voort op eenzelfde basrifje en wordt vergezeld door knapperende drums en belletjes. Opvolger ‘Whispering’ bestaat uit rustige synths en luchtige percussie, waarbij de mannelijke zanger solo begint, maar later vergezeld wordt door de zangeres. Deze harmonie tussen de mannelijke en vrouwelijke stem is ook toevallig het handelsmerk van de net genoemde vergelijkbare band. Vervolgens eindigt het nummer geslaagd door een opeenstapeling van geknipte vocal samples.

Het titellied is ook meteen degene die er het meest uitspringt. Opnieuw wordt vinnige percussie verweven met golvende synths. De tekst “I feel like / tomorrow might bring / another chance for me to win / win your heart over” mist zijn doel niet. Dan volgt ‘The opening (easy)’, dat net zoals het eerste terug een zweverig nummer is, en bijgevolg niet volledig kan overtuigen. De remixes zijn dan weer meer geschikt voor de dansvloer. Terwijl Gullfisk dat doet op een subtiele manier met wat rake drums, vervormt Bismarck ‘9160’ tot een stevige song met een pompende beat.

Crossbeat mag zeker trots zijn op haar eerste release. ‘9160’ is een mooie, sfeervolle ep met een verfijnde productie. Ze zijn een band om in de gaten te blijven houden, maar het is nog afwachten of ze meer kunnen zijn dan enkel en alleen een goede kopie van The xx.

Crossbeat heeft een goedgevulde agenda in en rond Gent, maar ook Antwerpen en Brussel. Check hun website.

Album verdeeld door Voxed Recordings