Cymbals Eat Guitars – Lenses Alien: avontuurlijke ontdekkingsreis

door Tiffany Devos

Veel luide gitaren laten zich horen op de nieuwe van Cymbals Eat Guitars. Beïnvloed door indie rock acts uit de jaren ’90 als Pavement en Built To Spill nemen de jongens je mee op een veertig minuten durende wilde rit. Hun ambitieuze sound laat zich kenmerken door explosieve energie, onvoorspelbaarheid en experimenten met dynamiek en tempo.

Het album opent veelbelovend met de catchy gitaar van het ruim acht minuten durende ‘Rifle Eyesight’, als eerste single misschien niet zo geschikt, maar typerend voor hun sound. Van een enthousiaste indie song evolueert het lied in een ruim twee minuten durende gitaarruis waarna het uitflakkert in ongeveer vier verschillende melodieën – wild en explosief of rustig voortkabbelend – die daarna losbarsten in een climax.

Er is veel gebeurd sinds ze in 2009 zelf hun debuut ‘Why There Are Mountains’ releaseten: een geslaagde doortocht om 11u20 ’s ochtends op Pukkelpop, ledenwissels, maar vooral het tekenen van een platencontract. Waar Cymbals Eat Guitars in hun eerste worp nog toegankelijker klonken en poppy gitaar/pianoriedeltjes niet vreesden, zoals in toppers ‘Wild Phoenix’ of ‘Indiana’, kozen ze nu om hun geluid donkerder te maken en klinken ze een stuk zelfverzekerder. Alleen ‘Shore Points’, ‘Keep Me Waiting’ en het overvloedig met ow-oh-oh’s bestrooide ‘Definite Darkness’ komen in de buurt van potentieel radiomateriaal. Toch weten ze telkens te verrassen waardoor de radiogeschiktheid in het gedrang komt.

Deze plaat wordt overspoeld door interessante geluiden, ideeën en gitaartonen. Zo wordt het moeilijk om ergens een refrein te ontdekken of te voorspellen welk pad de song op gaat. Zanger Joseph D’Agostino gaat met zijn lyrisch ingewikkelde en vreemde zanglijnen vaak ook zijn eigen weg, onafhankelijk van de melodie. Kortom, er is soms meer aan de gang dan goed is voor de luisteraar. Al bij al hebben Cymbals Eat Guitars een plaat gemaakt die vol zit met mooie melodieën en wendingen, tenminste als je open staat voor een avontuurlijke ontdekkingsreis.

Cymbals Eat Guitars Myspace

Album verdeeld door Munich Records