Darkside – Psychic: zowel collectief als indivueel overtuigend

door Thomas Konings

Nicolas Jaar moet zo ongeveer de meest abnormale ster in de muziekwereld zijn. Ondanks dat hij vrij uitdagende klanktapijten maakt, kan de man namelijk toch rekenen op echte fangirls en miljoenen YouTubeviews. Daarnaast wordt hij, zeker na zijn briljante debuutplaat ‘Space Is Only Noise’, ook op de voet gevolgd door alle muziekjournalisten. Dat verklaart waarschijnlijk alle commotie rond Darkside, zijn samenwerkingsverband met de gitarist Dave Harrington. Eerder dit jaar zette dit duo het internet op stelten met een herwerking van Daft Punks volledige laatste album, nu doen ze dat kunstje nog eens over met een eerste volwaardige langspeler ‘Psychic’.

Dat album bevat bij een eerste luisterbeurt slechts twee songs die echt blijven hangen; niet toevallig het eerste en het laatste. Opener ‘Golden Arrow’ is een kolos van wel elf minuten, maar mag gerust magistraal genoemd worden. De geduldige opbouw is een puur genot voor de oren, omdat elk bijkomend laagje zoveel meerwaarde geeft en het geheel toch steeds luchtig en verfijnd blijft aanvoelen. De finale met die repetitieve gitaar en desolate echo’s doet ons verder al helemaal naar adem snakken.

Afsluiter ‘Metatron’ valt dan weer zo op om de reden dat hij je precies weer naar de werkelijkheid katapulteert. Tussen ‘Golden Arrow’ en het slotstuk staan immers zes liedjes die zich schijnbaar in een droomwereld bevinden en je langs de ene kant – op het eerste gehoor – wel kunnen overtuigen qua sfeerschepping, maar die langs de andere kant niet boeiend genoeg lijken om je aandacht gedurende de hele rit te kunnen grijpen.

Toch loont het zeker de moeite om die nummer beter te leren kennen. Zo is ‘Paper Trails’ bijvoorbeeld in een bepaald opzicht best funky, dankzij een gitaarlijn die wel erg aan Dire Straits doet denken. ‘The Only Shrine I’ve Seen’ hobbelt dan weer voort op Forest Swords olifanten en ‘Greek Light’ is tot slot een meer experimentele song die intrigeert dankzij zijn robuuste elektronica.

Misschien is dat net wel het mooie aan Darksides debuut: de songs overtuigen bij een eerste beluistering collectief, maar blijken later ook individueel recht te blijven.

Darkside heeft er net een show in België op zitten, voorlopig volgen geen concertdata in de Benelux meer.

Facebook Darkside