De romantiek van Mad About Mountains klinkt stoffig op ‘Radio Harlaz’

door Mats Antonissen

‘Radio Harlaz’, album nummer drie van het Belgische Mad About Mountains, handelt over het levensverhaal van countrylegende Glen Campbell. Onder leiding van Piet De Pessemier schreef de groep een album bijeen geïnspireerd door het tragische lot van Campbell en diens vrouw. Negen nummers over alzheimer en vergetelheid, maar ook over liefde op de oude dag. Een uiterst romantisch concept dat hoge verwachtingen creëert.

Mad About Mountains omschrijft zichzelf als “soft Americana” en “melancholy alt. country”, een niet bepaald spannende maar wel accurate beschrijving van hun muziek. Dat ook ‘Radio Harlaz’ niet echt opwindend is, sluimert eigenlijk al door vanaf het eerste nummer; een eerste noot die een ontzettend countrycliché is, zorgt voor een valse start. Helaas lijkt dat niet het enige minpunt van de conceptplaat te zijn. Er is ook nog de muzikale bezetting die op geen enkel ogenblik enigszins van de countrynorm schijnt af te wijken. Eveneens is het moeilijk om het gevoel van onderlinge inwisselbaarheid van de nummers en het gebrek aan innovatie af te schudden. Daarbovenop komt nog eens dat het gitaarspel regelmatig voorspelbaar aanvoelt en de melancholie soms mooi, maar vaker mak en kleverig is.

Desondanks is het oneerbiedig om ‘Radio Harlaz’ volledig af te schrijven. Romantiek fungeert als fundering voor Mad About Mountains, en vertedering schuifelt meer dan eens op de voorgrond tijdens het beluisteren. Afsluiter ‘Radio nowhere’ ontroert en roept beelden op, en nummers als ‘I’ll be me’ doen denken aan nachtelijke autostraderitten, zachtjes indommelend op de achterbank.

Uiteindelijk stelt de plaat vooral teleur omdat het onderste niet echt uit de kan lijkt te zijn gehaald. Het blijft steken in zondagmiddaggeneuzel voor op de achtergrond, country ofte americana zijn ouwbollige reputatie alle eer aandoend.  Niet elk album moet stuiterende beats of complexe, maatschappijkritische raps herbergen; vertragen en inzoomen op een hartverscheurende levenskroniek zoals die van Glen Campbell kan vaak nog zoveel aangrijpender en meeslepender zijn. En laat dat nu exact zijn waar het schoentje wringt, ‘Radio harlaz’ is groots in opzet, maar zwak in uitvoering.

Misschien is het eerder een album voor de liefhebber, een nicheplaat. Al is dat een zwak excuus om je achter te verbergen. Alles in beschouwing genomen, schiet ‘Radio Harlaz’ gewoon tekort. Mad about Mountains voelt nu vooral aan als een groep die om één uur ’s middags in een matig gevulde tent op Rock Werchter speelt.

Album verdeeld door Zeal.

Mad About Mountains verzorgt 10 juni het voorprogramma van Spain in Trix (info & tickets) en staat 15 juli op Rock Herk (info & tickets).