Dear Reader – We followed every sound: meer bombast, minder impact

door Pieter Malliet

Vorig jaar raakten we helemaal verslingerd aan de met tribale ritmes en strijdkreten doorspekte poppy indiefolk die Dear Reader ons op ‘Rivonia’ presenteerde. Het album gaf een even beklijvende als beklemmende inkijk in frontvrouw Cherilyn MacNeils visie op de geschiedenis van haar thuisland Zuid-Afrika, waarbij het apartheidsthema uiteraard niet uit de weg werd gegaan. Goed enkele maanden later laat de band alweer een nieuwe plaat op de wereld los met ‘We followed every sound’, een liveregistratie waarop het gros van de ‘Rivonia’-nummers een symfonisch jasje aangemeten krijgen. De vraag is maar of dat wel zo’n goed idee is.

De overdaad ligt namelijk vervaarlijk dichtbij op de loer om het breekbare evenwicht tussen ontroering en epiek volledig in de kiem te smoren. In theorie klinkt het natuurlijk mooi om MacNeils sowieso erg verhalende lyrics een extra dramatische wending mee te geven. Als aangrijpende weemoed echter resoluut plaats ruimt voor aanstekelijke, maar bijwijlen ongemakkelijk aanvoelende bombast, heb je toch wel een probleem. Topsongs als ‘Took them away’ and ‘Down under, mining’ komen immers ontieglijk veel beter tot hun recht in de soberdere studioversies. Daarbovenop komt dat de Afrikaanse ritmes naar ons aanvoelen al te zeer in een uitzichtloos conflict treden met de symfonische aanpak.

Kortom, dat het begeleidende Deutsches Filmorchester Babelsberg, zoals de naam aangeeft, gespecialiseerd is in filmmuziek, laat zich al te duidelijk gehoren. Eén en ander leidt ertoe dat een geweldig nummer zoals ‘Cruelty on beauty on’ in deze herwerking overkomt als een wat protserige kruising tussen een James Bondthema en het soort muzikale intermezzo’s dat je in geanimeerde Disney-producties wel eens tegen komt. We zijn met andere woorden niet echt fan van de aanpak, al geven we grif toe dat het voor een deel een kwestie van smaak betreft. Muziektechnisch zit alles namelijk dik in orde.

Dear Reader website

Album verdeeld door Konkurrent