Diamond Rugs – Diamond Rugs: Dronken wakker worden met de moeder van je beste vriend

door Ziggy Adriaensens

Supergroepen, ze schieten als paddenstoelen uit de grond. Met Diamond Rugs hebben de lo-fi indie en garagescene er nu ook één. En zoals het in die kringen hoort is die ontstaan dankzij het gouden godenvocht genaamd bier. Na een show van, uitstekende groep overigens, Los Lobos ontstond er een amalgaam van leden van Deer Tick, Black Lips, Six Finger Satellite en Dead Confederate. En deze rammelrockgoden brengen nu hun eerste album uit.

Laat ons onmiddellijk duidelijk zijn en het woord album vervangen door bier, mooie vrouwen en feesten tot je lever in je schoenen hangt en je plotseling wakker wordt op een hoogtewerker in een innige omhelzing met de moeder van je beste vriend. Diamond Rugs heeft van het album één langgerekt, enorm feest gemaakt. Opener ‘Hightail’ is een bluesy garagerocker die lekker wegrockt en onmiddellijk de opvallende, nasale zangstem van Robbie Crowell tentoonstelt. Hierna volgt ‘Gimme A Beer’, dat niet meer pretendeert te zijn dan de titel aangeeft: rock die harder rammelt dan je grootmoeders valse gewrichten. Bovendien vallen hier voor het eerst de blazers van Steve Berlin in, die het geheel nog iets soulvoller doen klinken. Verschroeiende punk sluit in ‘Big God’ het openingstrio af.

Die eerste nummers staan symbool voor de rest van de plaat. Nergens probeert Diamond Rugs je Atoms-For-Peace-gewijze experimenten of diepe levenswijsheden mee te geven. Desondanks verrassen de heren nog enkele malen. Op ‘Totally Lonely’ komt Roy Orbison zowaar goeiendag zeggen in een geslaagde parodie op het bekende originele nummer. De prijs van meest duidelijke lyrics gaat dan weer naar ‘Hungover and Horny’ met de passage “I’m as hard as a rock, baby please come home. If you don’t come home, I don’t come at all.” Je weet wat je te doen staat dames. Afsluiter ‘Christmas In A Chinese Restaurant’, het relaas van een eenzame en dronken kerstmis, is zowaar een ballad met jazzy saxofoontoetsen van Berlin.

Diamond Rugs pretenderen niets. In interviews overheerst één woord en dat is plezier. En wanneer het plezier uit de speakers knalt, is hun missie dan geen groot succes? Als je ons nu wilt excuseren gaan wij een stevig pintje pakken om vervolgens ‘Hungover and Horny’ wakker te worden. Cheers!

Diamond Rugs hebben voorlopig geen bevestigde livedatums in de Lage Landen.

Diamond Rugs website

Verdeeld door PIAS