Drugstore – Anatomy: meevoelen met pijn

door Erik Van Damme

Een decennium geleden bracht Drugstore, de band onder leiding van de Braziliaanse Isabel Monteiro, 3 cd’s uit. Echt doorbreken deden ze nooit, al had de groep in indiekringen toch een zekere bekendheid. Nu komen ze voor de dag met een nieuw album.

Isabel Monteiro vat het zelf handig samen in het cd-boekje bij ‘Anatomy’: Had band. Toured like mad. Got tired. Fell in love. Went to the seaside. Dreamt the good life. Spent all the money. Lovebird flew west. Sold all my things. Kept the old bass. Became homeless. Phone line went dead. Fought the law. Won. Fought gangs. Painted rooms. Freecycled. Escaped to cave. Played reunion. Met Fans. Turned portastudio on. Started a blog. Fan donated guitar. Wrote a few songs. Met a few cowboys, kept the good ones. Signed deal. Pledged. Made dolls. 3 weeks at cheapo studio. Brandy’n‘beans. We recorded this stuff.

In ‘Anatomy’ komen de gevoelens van pijn en verdriet ruimschoots aan bod, meeslepend en pakkend gecombineerd met de rokerige stem van Isabel. Het geheel zou op het eerste zicht de indruk kunnen geven dat het allemaal een beetje op dezelfde lijn ligt, maar door de combinatie van donkere lyrics, strijkersarrangementen en een intieme gitaarsound voelt het eerder magisch aan. Het doet je meevoelen met de pijn die Monteiro de laatste jaren heeft moeten doorstaan. Elke song wordt gedragen door een zekere intensiteit met een donker kantje.

Of Drugstore met ‘Anatomy’ commercieel hoge ogen zal gooien is een andere vraag, want echt toegankelijk kun je deze nieuwe worp bezwaarlijk noemen. Voor liefhebbers van zeemzoete intimiteit is het alvast een aanrader.

Drugstore website

Album verdeeld door Rough Trade