Edible Woman – Nation: Hardnekkig naar de keel grijpen

Het Italiaanse Edible Woman breekt met gemak de geluidsmuur met hun nieuwste langspeler ‘Nation’. Het is een gedurfde evenwichtsoefening geworden die al experimenterend voorbij raast met z’n combinatie van progressieve rock, mathrock en jazzy invloeden. ‘Nation’ valt door deze intense samenloop van stijlen onder elk label behalve dat van popplaat. Met deze vierde release willen de heren van Edible Woman het ontvlammen van een explosie portretteren in zowel hun muziek als de teksten die de songs vergezellen. Hiermee willen ze dat intense moment van anticipatie gevolgd door een helse uitbarsting van energie vastleggen in een golf van 10 stevige knokkers van nummers.

‘Heavy Skull’ mag de spits afbijten en brengt met zijn mathrockachtige gitaren en zachte vocalen een sfeer die heel wat weg heeft van de Amerikaanse band Pinback. De drive zit uitstekend door een overtuigend drumritme dat erg subtiel accenten weet te leggen. Opvolger ‘Safe and Sound’ gooit enkele orgels en een pompende basdrum in de mix. Met hectische overgangen door middel van hoekige gitaarriffs bouwt deze tweede song op tot een uiterst paranoïde climax. Het wordt al snel duidelijk dat de kracht van ‘Nation’ schuilgaat in het kundig variatie uitbouwen tussen nummers zonder het gevoel van samenhang te verliezen. ‘Psychic Surgery’ klinkt als een huwelijk tussen Sonic Youth en Ian Curtis, terwijl ‘I Hate Supreme’ dan weer met rock ‘n roll-piano’s het voortouw neemt. Het plaatje klopt dus perfect ondanks het ver uit elkaar liggen van de ideeën.

‘Cancer’ is één van de sterkste nummers op de plaat dankzij de onvoorspelbare aard richting intense uitbarsting die dan vervolgens weer uitmondt in zweverige soundscapes. Een indringende sfeer wordt gecreëerd door de vele keren dat de zanger “you can wait for the cancer to come” herhaalt op een emotionele manier. De plotse inval van ruige gitaren voelt effectief zoals de intensiteit die Edible Woman voor ogen had bij het maken van deze plaat. Het is die geladen sfeer die deze song omkadert en je meetrekt in een overmeesterende golf van weemoed. De titelsong ‘Nation’ grijpt minstens even hardnekkig naar de keel met zijn zachte post-rockachtige opbouw en fluisterende zang die uitstroomt in donkere metalgitaren. Net voor het einde waait ‘The Action Whirlpool’ voorbij met zachte klanken en trompetten, wat toont dat deze band het er ook zeker goed vanaf kan brengen in een rustiger nummer. Afsluiter ‘Will’ volgt deze trend en zweeft op een melodieuze manier voorbij. Een mindere zaak is dat door een meer conventionele aanpak dit laatste lied ergens breekt met de sfeer die opgebouwd werd door de andere songs. Los van dat ene minpuntje vormt een vloed van ruis een ideaal einde van een bewogen reis door deze ‘Nation’.

Edible Woman staat zeer zeker in de schoenen op deze plaat door uit te pakken met een combinatie van ontwapende passages en vurige uitbarstingen. ‘Nation’ is ongetwijfeld een aanrader om nog te zwijgen van het indrukwekkende artwork dat ermee gepaard gaat.

Edible Woman live zien kan op 3 mei bij Piola Libri te Brussel (info & tickets).

Edible Woman website

Verdeeld door Rough Trade