Fabrizio Cammarata & the Second Grace – Rooms: folk met een exotisch tintje

door Sam Hendriks

De Italiaan Fabrizio Cammarata maakt met zijn drie kompanen deel uit van het bescheiden Italiaanse indie-wereldje. Een wereldje dat tot voor kort vrij onbekend is gebleven. In 2007 brachten ze onder de naam The Second Grace (een verwijzing naar een postuum uitgebracht album van Nick Drake) hun debuut uit, ‘Rooms’ is hun tweede poging om ook de rest van Europa te veroveren.

Ze verkopen hun muziek graag door deze te beschrijven als ‘een door Sicilië, Cuba en Noord-Afrika geïnspireerd geluid’. In feite is het eenvoudige gitaarfolk/-country, met enkele knipoogjes naar wereldmuziek. Het zijn vooral de Amerikaanse invloeden die de toon van het album bepaald hebben. Verwacht van Fabrizio Cammarata geen hoogstaande, poëtische teksten met experimentele, sensationele muziek. Bereid je wel voor op een fijn en ongecompliceerd album, dat je zal doen verlangen naar een Italiaanse zomer.

The Second Grace was een tijdje opener voor Devendra Banhart, een muzikant die ook zijn voetsporen heeft nagelaten op ‘Rooms’. Zoals in ‘All I Know’ waar Fabrizio gretig gebruik maakt van zijn persoonlijke, verleidelijke stem. Om zijn liefde voor Noord-Afrikaanse muziek alle eer aan te doen, wordt er op ‘Alone & Alive’ zelfs een sitar bovengehaald. Het is niet het enige ongebruikelijke instrument waar Cammarata een speciaal plekje voor heeft vrijgehouden, ook de tabla en de Cubaanse tres passeren de revue en zorgen voor die exotische sfeer.

Een vergelijking met Paolo Nutini lijkt onvermijdelijk in sommige nummers (‘Me and the Rain’), maar het zijn net de songs waar Cammarata afwijkt van Nutini waarop hij schittert. Beluister je maar één lied van ‘Rooms’, laat dat dan ‘Myriam’ zijn, een lied dat doordrenkt is van hemelse melodieën en tokkelende gitaren, met een jofel refrein.

Bij de eerste luisterbeurt is ‘Rooms’ veelal duf. Gun het een tweede kans en er zullen enkele aangename verrassingen op je wachten. En je moet het de man meegeven: hij heeft een heerlijke stem.

Fabrizio Cammarata & The Second Grace live zien kan binnenkort onder meer in Amsterdam (Melkweg, 06.10, info & tickets) en Leeuwarden (Poppodium Romein, 23.11, info & tickets).

Fabrizio Cammarata website