Gossip – A Joyful Noise: aangenaam spel van eb en vloed tussen dansbare disco en withete punk

door Esther Plessers

“We’re out of the punk hole and on the pop ladder”. Deze bewoording geeft de algemene feeling van het vijfde album van het Amerikaanse Gossip weer en maakt duidelijk dat ‘A Joyful Noise’ de brug slaat tussen withete punk en dansbare disco. Nog altijd vooral bekend om exuberante frontvrouw Beth Ditto, slaat Gossip onder leiding van popproducer Brian Higgins dus duidelijk deels een nieuwe weg in. Verliest de driekoppige band met dit meer commercieel getinte album een deel van zijn artistieke geloofwaardigheid of is ‘A Joyful Noise’ hierdoor juist meer op mensenmaat gesneden?

De nummers op ‘A Joyful Noise’ zullen je zeker niet meer zo’n allesverpulverend auditief pak rammel geven als monsterhits ‘Heavy Cross’ en ‘Love Long Distance’ deden, maar zijn zeker niet van mindere kwaliteit: single ‘Perfect World’ is ongetwijfeld een powerpopnummer dat radiostations met veel smaak zullen verorberen en ook ‘Get Lost’ is verzekerd hitmateriaal. Ondanks de globale popfeeling van het album – Ditto luisterde tijdens de opnames enkel naar ABBA – verliest ‘A Joyful Noise’ nergens de hoekigheid waarvoor Gossip zo bekend staat. Doorspekt met puntige synthesizers, palpabele elektronische beats en rokerige baslijnen, weet Gossip met dit studioalbum duidelijk het midden te vinden tussen dance en punk en verzekert het zijn luisteraar van een aangenaam spel van eb en vloed tussen strakke discostructuren en elektronische stroomversnellingen.

Drager van het album blijft toch wel het typische stemgeluid van de charismatische Beth Ditto, wiens begeesterende vocalen continu van hetzelfde niveau blijven. Ook vlijmscherpe lyrics lopen als een rode draad doorheen ‘A Joyful Noise’: met deze plaat ventileert Ditto duidelijk haar bitterzoete emoties over een beëindigde relatie en schuwt ze daarbij zeker geen sterke bewoordingen. Zo valt ze in ‘Get A Job’ op volgende wijze haar ex-partner aan, die naar haar mening van haar geld profiteerde: “I hear you laughing but I don’t think it’s funny/What good can happen spending other people’s money/You better get a job.” Diezelfde gedurfde vurigheid is ook te vinden in de rest van de teksten en contrasteert mooi met de impliciete disco-invloeden en de mousserende achtergrondsynthesizers.

Energieke discosounds, bij tijden Lady Gaga-eske tonen, metronomisch de beat volgende drums en vooral intrigerende vocals van een iconische zangeres: je krijgt het allemaal voorgeschoteld op ‘A Joyful Noise’. Schaf je dus dit album aan, zwier die volumeknop stevig naar rechts en geniet met volle teugen van Ditto’s straffe stembuigingen op een staaltje catchy electropop.

Gossip kondigde vandaag een optreden aan op 30.11 in de Lotto Arena te Antwerpen (info & tickets). De groep bevestigde ook al concerten in Werchter (Rock Werchter, 29.06, info & tickets), Amsterdam (Melkweg, 02.07, info & tickets), Luxemburg (Rockhal, 03.07, info & tickets) en Lille (Zénith Arena, 08.11, info & tickets).

Gossip website

Album verdeeld door Sony Music