Gotye – Making Mirrors: intelligente pop met een experimentele inborst

Dat Gotye dezer dagen een bekend begrip is geworden in de Belgische muziekwereld is nog zacht uitgedrukt. Hoe kan het ook anders, alle ingrediënten zijn aanwezig. Toegankelijkheid? Check. Belgische inmenging? Check. Wereldhit? Check. Wouter De Backer, afkomstig uit Brugge, is goed op weg om dé revelatie van het jaar te worden. ‘Making Mirrors’ liegt er alvast niet om. In thuisland Australië topt het plaatje de ARIA charts en de huidige single bereikte reeds 4x platina.

Vooral het eerste deel van de plaat vinden wij enorm sterk. Over ‘Somebody That I Used To Know’ is eigenlijk al genoeg geschreven. Hoe dan ook zijn de superlatieven terecht. Het nummer bezit alles wat een popklassieker nodig heeft. Laat het je er echter niet van weerhouden om toch eventjes verder te luisteren. ‘Eyes Wide Open’ krijgt de moeilijke derde plaats toegekend op de cd maar vult deze moeiteloos in. Met veel branie en een hoog wazigheidsgehalte dient ‘Smoke and Mirrors’ vervolgens de derde mokerslag op rij toe. Wij weten alvast niet meer van welk hout pijlen maken. Op momenten klinkt het nummer verrassend… exotisch. Op een intelligente manier weet De Backer dan ook tekst en eigenzinnige melodieën te vermengen tot één geheel. Hij heeft misschien niet ‘s werelds beste stem, maar zijn gevoel voor ritme en oog voor detail verwelkomen enige internationale allures die de bard zou mogen koesteren.

‘I Feel Better’ introduceert zichzelf op overdonderende wijze en glittert vervolgens vrolijk doorheen onze huiskamer. Vanaf de eerste luisterbeurt klinkt het tijdloos en verrassend herkenbaar. ‘In Your Light’ borduurt guitig voort op dat enthousiasme en walst verder over eenieder die probeert te weerstaan. Helaas gaat het hierna enkel bergafwaarts. ‘Don’t Worry we’ll be Watching’ past niet echt in het geheel en krijgt het betreurenswaardige etiket van “vuller” opgeplakt. Al wat volgt doet al niet veel beter. ‘Making Mirrors’ speelt het vlotst wanneer de vaart er in blijft. Zo kan ‘Save Me’ het zwakkere tweede deel alsnog redden. Een gemiste kans, lijkt ons.

‘Making Mirrors’ bewijst dat pop dezer dagen zeker niet hoeft te vervallen in clichés. Op een pientere manier maakt Gotye het zowel zichzelf als het publiek gemakkelijk om de experimentele melodieën te smaken. Los van een paar minpuntjes gaat de man zeker nog potten breken bij het Belgische en Australische publiek. Nu de horizonten maar verkennen.

Gotye live zien kan eind 2011 in Brussel (AB, 30.10), Amsterdam (Melkweg, 04.11) en Keulen (Gebäude 9, 06.11). Last fm vermeld voor februari 2012 al concerten in Eindhoven en Utrecht. Hou dus zeker de websites van Effenaar en Tivoli, die er nu nog niets over vermelden, in de gaten.

Gotye website