Great Ytene – Great Ytene: voorlopig belofte zonder krachtig pakkende liedjes

door Thomas Konings

Met een adelbrief van Paul Lester  – de man die tot voor kort elke dag een nieuwe band introduceerde via The Guardian – kregen wij Great Ytenes debuut-ep’tje opgestuurd. Door de juiste referenties, de naam van de verzender, Bella Union, en het in het oog springende artwork was onze interesse meteen gewekt. We zetten ons dan ook met veel plezier aan het zes nummers tellende plaatje, dat qua lengte niet moet onderdoen voor langspelers van sommige bands.

Wat eerst opvalt is de frisse invalshoek waarmee het Londense viertal psychedelica benadert. Vanwege de overkill aan door Tame Impala geïnspireerde bands en Jacco Gardner-achtige songwriters, hebben velen momenteel even genoeg van het genre. Toch mag dat geen reden zijn om ‘Great Ytene’ links te laten liggen. De groep klinkt hier namelijk veel minder poppy dan voornoemde artiesten en substromingen, lijkt ook niet meteen een groot publiek te willen bereiken en overtuigt meer met het totaalplaatje – de samenhang tussen de verschillende nummers en de uitzonderlijke hazy sfeer – dan met de nummers op zich.

Dat blijkt dan ook meteen de zwakke plek van deze eersteling. Na verschillende luisterbeurten moet je vaststellen dat er eigenlijk niet veel blijft hangen en de songs onderling erg inwisselbaar lijken. Nochtans heeft opener ‘Away From Now’ een geestverruimende gitaarlijn, hebben wij het wel voor naïeve, uit de verte komende zang en bekoort het krakende einde even zeer. ‘Birds’ sluit al op een net zo indrukwekkende, spaced out wijze af, de manier waarop ‘Unknowing’ traag maar zeker richting einde hobbelt, appreciëren we eveneens. Hoewel Great Ytene zich hier als vernieuwende belofte toont, moeten de jongens wel nog leren krachtig pakkende liedjes te schrijven.

Great Ytene binnenkort live zien kan op het nieuwe festival Eindhoven Psych Lab (06.06, info & tickets). Er werden nog geen concertdatums in België aangekondigd.

Great Ytene website

Album verdeeld door PIAS