Half-Handed Cloud – Flying Scroll Flight Control: goedgemutste ode aan God

Mensen die het Oude Testament ooit hebben gelezen, hebben misschien al eens gehoord van Half-Handed Cloud. De naam van de eenmansband van John Ringhofer verklapt al een beetje wat te verwachten van zijn muziek. Zijn eerste album verscheen in 2001 en de vrolijke popsound die aanleunt bij ietwat experimentele muziek is na bijna 15 jaar nog steeds herkenbaar. Ook voor dit zevende werk valt Ringhofer terug op zijn vertrouwde muziekmachientjes en instrumenten.

Sinds de begindagen werkt Half-Handed Cloud al samen met Sufjan Stevens en dat is eraan te horen. Liedjes maken die een boodschap overbrengen is hun doel. Gedurende de 27 minuten waarin alle songs voorbijkomen, kunnen we het aantal keren dat we Jezus, Christus of Our Saviour horen niet meer tellen. ‘Pneumatic Mystery Envelopes’, de opener van de plaat, is meteen een voorbeeld hiervan.

Dat de ooit in België wonende Amerikaan gelovig is kunnen we dus moeilijk ontkennen. De inhoud van zijn deuntjes zijn hier gebaseerd op brieven van de apostel Paulus. Zware kost kan men dus zeggen, maar het wordt met gemak in korte, opgewekte songs gegoten. Ringhofer doelt dan ook niet op het opdringen van zijn geloof bij anderen.

In ‘Titus Three’, het vijfde nummer, lijkt het alsof we ons aan iets anders kunnen verwachten. Het is dan ook teleurstellend dat het na de intro weer terugvalt in de herhaaldelijke vrolijkheid van het album. In het nog geen minuut durende ‘Fetus, I Am Not Out of My Mind’ kunnen we even genieten van het meezingende vrouwenkoor dat in topvorm is. Ringhofer is een multi-instrumentalist, verveling slaat niet snel toe omdat hij steeds voor de nodige kleine veranderingen zorgt.

Na vijf liedjes is de boodschap duidelijk, doch het opgewekte gevoel dat je krijgt door naar dit album te luisteren zorgt ervoor dat dit je zelfs niets meer kan schelen. Potentiële hits zijn niet terug te vinden op ‘Flying Scroll Flight Control’ maar dit stoort niet. De achttien nummers vormen een mooi geheel dat ideaal is om naar te luisteren als je eens geen zin hebt om op zondagochtend naar de kerk te gaan.

Half-Handed Cloud zakt binnenkort niet af naar onze contreien.

Half-Handed Cloud website

Album verdeeld door Konkurrent