Hooray For Earth – True loves: bovennatuurlijke bombast

door Wouter Jaques

Al van bij het ontstaan van de popmuziek worden we geconfronteerd met de vreemdste eenden. Vorig jaar toverde het New Yorkse gezelschap Hooray For Earth met zijn clip ‘Surrounded by Your Friends’ een grijns op ons gezicht. Tijdens een gedrogeerde autorit wordt de kennelijk vermoeide zanger geflankeerd door een gedrochtelijk poppengezelschap met de wansmakelijkste choreografieposes. Geïnteresseerden kunnen dit lekker psychedelisch voorsmaakje terugvinden op de ‘Mono’ ep. Helaas maakte dit hoogstandje geen overstap naar de pasgeboren langspeler ‘True loves’, die verder is opgebouwd uit synthesizers, op zijn MGMT’s.

Hooray For Earth mogen we best een singlesband noemen. Echte samenhang is er niet en iedere song ijvert naar hitpotentie. En hoe kan je een groot publiek beter in extase brengen dan met een mix van psychedelische stoerdoenerij, vrolijke melodieën, enerverende drums en uiteraard zware elektrobassen. Het zijn niet echt originele baanbrekers, maar wie het een kans geeft, ontdekt meer dan hard gedreun en nonchalante aanstellerij. De bestofte stem komt spontaan uit de catchy pop opborrelen en bestookt op subtiele wijze met doordenkers. Synthesizers en reggae bassen creëren een openbloeiend aards paradijs, dat later wordt platgebrand door een klankenexplosie van hyperkinetische blazers. Het is maar hoe je het bekijkt: ‘True loves’ biedt talloze mogelijkheden om je fantasie de vrije loop te laten gaan.

Het schijfje is zo aanstekelijk dat we het bombardeerden tot onze dagelijkse verslaving. Je kunt Hooray For Earth eenvoudig amusement verwijten, maar wij noemen het bombast met creatieve hoogstandjes.

Hooray For Earth website

Album verdeeld door Munich Records