How To Dress Well – Total Loss: iets lichtvoetiger

door Laura Van Eeckhout

‘Total Loss’ is de nieuwe plaat van How To Dress Well, aka Brooklyn-boy Tom Krell. De titel beschrijft maar al te goed hoe slecht Krell er aan toe was kort na het succes van zijn eerste langspeler. Twee familieleden overleden kort na elkaar en ook de relatie van de muzikant liep op de klippen, met een klinische depressie als resultaat. Desondanks wou Krell een plaat maken die behalve de standaarddosis melancholie ook een zekere hoop uitademde – en ‘Total Loss’ klinkt inderdaad net ietsje lichtvoetiger dan zijn voorganger.

Heel erg veel is er nu ook weer niet veranderd. How To Dress Well staat nog steeds voor een “cinematische” (Krell’s eigen, maar behoorlijk accurate beschrijving) mix van R&B en chillwave. De sterkste momenten en meest typerende voorbeelden van die eigenzinnige mengelmoes vinden plaats aan het begin (‘Cold Nites’) en het einde van het album. Vooral in de tweede helft van de plaat horen we Krells kwelgeesten rondwaren in intens mooie songs zoals ‘Struggle’, ‘How Many?’, ‘Talking To You’ en het instrumentale ‘World I Need You, Won’t Be Without You’.

We wensen de man natuurlijk het allerbeste toe, maar het is overduidelijk dat we een voorkeur hebben voor Krells meer deprimerende werk. In minder naargeestig klinkende nummers zoals ‘& It Was U’ en ‘Set It Right’ flirt How To Dress Well immers teveel met de mierzoete, voorspelbare R&B waartegen hij zich normaal gezien verzet.

Een ander punt is Krells stemgeluid. De vocal van de zanger is wat zijn muziek meteen doet opvallen, maar na enkele nummers is het ook net die stem die wat op de zenuwen van de luisteraar begint te werken. ‘Total Loss’ heeft zijn zwaktes, maar is niettemin een knap staaltje muziek van een interessante muzikant die nooit twijfelt om risico’s te nemen.

How To Dress Well live zien kan binnenkort in Gent (Charlatan via Democrazy, 18.10, info & tickets), Brussel (AB, 19.10, info & tickets) en Amsterdam (Paradiso, 20.10, info & tickets).

How To Dress Well website