Isbells – Stoalin’: alle verwachtingen overstegen

De Leuvense band Isbells heeft zich in het muzieklandschap snel onmisbaar kunnen maken. Na de release van hun debuutplaat ‘Isbells’ in 2009 kregen ze zowel op de radio als op televisie welverdiende erkenning. ‘As Long as it Takes’ kreeg veel airplay en werd zelfs gebruikt voor publiciteitsspots. De hit klinkt bij iedereen zo bekend in de oren dat er geen concert voorbij gaat waarbij het publiek de intro niet meeneuriet. Bovendien stond Isbells meerdere keren in de top van de Afrekening van Studio Brussel. Ook met ‘Reunite’ gingen ze al snel dezelfde richting uit. ‘Stoalin’‘ is de langverwachte nieuwe plaat van Isbells.

Het eerste nummer, ‘Stoalin’, staat uiteraard centraal en maakt de betekenis achter het neologisme duidelijk. Frontman Gaëtan Vandewoude omschrijft dit woord als een proces van zelfanalyse “waarin je op zoek gaat naar wie je bent, wat je anders zou willen en waarom je zo bent. En daar wel degelijk iets mee te doen, een stap vooruit te geraken.” Dat is wat de charismatische frontman met de plaat ook bereikt. In een interview met Indiestyle benadrukte Gaëtan immers dat het muziekmaken een persoonlijke zoektocht en ontdekkingsreis is.

Fans hadden voorspeld dat Isbells zich sterk aan zijn debuutplaat ging houden, maar met ‘Stoalin‘’ zien we hoe de band overstapt naar een vrolijkere sound. Vooral de ritmische gitaren en vocale melodieën van ‘Falling In and Out’, ‘Heading for the Newborn’ en ‘Baskin’ ondersteunen dit. Een centraal element is dat ‘Stoalin’’ muzikaal rijker is dan ‘Isbells’. Instrumentele duizendpoot Gianni Marzo speelt op dit album niet enkel gitaar, maar ook lap steel, banjo, mandoline en omnichord. Bovendien zorgt hij voor backing vocals. Voor het eerst wordt bijzondere aandacht besteed aan elektrische gitaren, en ook de drums slaan harder dan ooit tevoren.

Er bestaat enigszins een algemene consensus dat ‘Stoalin’’ veel jovialer klinkt dan ‘Isbells’, maar toch zijn er grotendeels donkere songs op te vinden. In ‘Heart Attacks’ zingt Gaëtan bittere, verslagen en defaitistische teksten met de melodie van een jingle, bijvoorbeeld met I want you dead or gone. Hetzelfde effect krijgen we met het slotnummer ‘Erase and Detach’. De romantische ‘Falling In and Out’ is tekstueel en melodisch een topper. ‘Stoalin’‘ toont aan dat Isbells zijn poëtische diepte behouden heeft, of zelfs versterkt. ‘Letting Go’ is een song die ons terugbrengt naar 2009. Het is een oud nummer dat zo dicht aansluit bij hun initiële sound dat het evengoed op de eerste plaat had kunnen staan. Ook dit lied zorgt voor voldoende variatie binnen het album. Enerzijds blijven ze trouw aan hun eerste langspeler en anderzijds verwennen ze ons ook met een rijkere, stevigere en gevarieerdere sound.

Isbells live zien kan binnenkort onder meer op volgende datums en plaatsen:
15.04 Effenaar, Eindhoven – info & tickets
17.04 Bitterzoet (via Paradiso), Amsterdam – info & tickets