Jawhar brengt unieke combinatie van châabi en dromerige pop op ‘Winrah Marah’

door Jens Wijnants

Los van het feit dat hij in het Arabisch zingt, is nog niet zoveel geweten over Jawhar Basti. Dat de veelzijdige Tunesiër met een voorliefde voor muziek én theater België als tweede heimat koos, bleek alvast een geslaagde zet. Het leverde hem een plekje op in het voorprogramma van Okkervil River en eind deze maand doet hij dit nogmaals over voor Charlotte Gainsbourg. Vijf jaar na de release van ‘Qibla wa qobla’ brengt Jawhar zijn nieuwste plaat ‘Winrah Marah’ mee en hoewel we het Arabisch niet machtig zijn, valt daarover toch wat te zeggen.

‘Winrah Marah’ betekent zoveel als ‘waar is Marah’ en werd via een succesvolle crowdfunding gefinaliseerd op cd en lp. Als dank liet Jawhar meteen de titelsong met bijhorende videoclip op ons los waarin Tunesisch topactrice Fatma Ben Saïdane de hoofdrol kreeg. Muzikaal brengt Jawhar ons in vervoering door gebruik van dromerige gitaarriedels en synthklanken. Als uitgesproken liefhebber van wijlen Nick Drake, horen we diens invloeden net zoals op ‘Qibla wa qobla’ terug in zijn zachte, altijd geruststellende stem. Jawhar heeft echter een meer kleurrijk geheel gegeven aan zijn nieuwste telg. ‘Winrah Marah’ voelt veel meer aan als een geheel en de traditionele ‘châabi’ wordt steeds meer gecombineerd met Westerse klanken en grooves.

Met de dromerige opener ‘Bik ndour’ en het meer dansbare ‘Soutbouk’ worden we gedragen door de strakke drumpatronen en korte baslijnen van Yannick Dupont en Louis Evrard. Met David Picard als bindmiddel op keys lijkt Jawhar de folkpop bij de eerste vier nummers deels achter zich te laten om met ‘Sghar’ hier toch naar terug te grijpen. Het wiegende liedje zou met zijn klokkenspelmelodie zo als slaapmiddel kunnen dienen door zijn lieflijk karakter. Met ‘Shereb’ krijgen we weliswaar een meezingmoment; niet omdat we plots Arabisch kunnen, wel omwille van de aanstekelijke ‘Na-na-na-naaahs’ tijdens het refrein. ‘Guelou lmout’ zou dan weer zo een soundtrack kunnen zijn voor de nieuwe James Bond.

Jawhar boekt grote vooruitgang en brengt muziek van twee werelden bij elkaar door samenhang te vinden tussen de Arabische folk (châabi) en Westerse dromerige pop. Een unieke combinatie die zijn vruchten afwerpt op ‘Winrah Marah’. Het concert van Charlotte Gainsbourg, waar Jawhar het voorprogramma verzorgt, is helaas uitverkocht -al denken we dat het niet lang zal duren voor deze man zelf het tweede deel van een concertavond zal invullen.