Joy As A Toy – Dead As A Dodo: Filmisch

door Yanni Ratajczyk

Het Belgische trio Joy As A Toy ontstond een paar jaar geleden, voortvloeiend uit enkele andere bands. Hierna maakten ze hun debuut ‘Valparaiso’, dat redelijk gesmaakt werd, maar nooit echt het grote licht zag. Waarschijnlijk dachten veel luisteraars dan ook dat het om een eendagsvlieg ging.

Niets is minder waar, Joy As A Toy staat ons twee jaar na de release van ‘Valparaiso’ op te wachten met ‘Dead As A Dodo’. Dit idee ontstond na een sessie van Joy As A Toy op het Brussels International Fantastic Film Festival. Hier speelden ze een repertoire gebaseerd op de soundtracks van de films van Dario Argento: een gevierd horrorregisseur die aan de basis stond van enkele cultklassiekers. Een avondje fun draaide uiteindelijk uit op ‘Dead As A Dodo’

Wanneer we de cd opzetten maken we meteen goed kennis: het eerste geluid dat te horen valt is het gegil van een vrouw in doodsangst, achternagezeten door iets wat wij bestempelen als monster. Toegegeven: de plaat begint met een cliché en het is er dan nog één van enorm formaat. Niet getreurd, in ‘Mechanical Love’ laten de mannen horen dat ze tot wel wat meer in staat zijn dan het samplen van horrorgeluiden. Het nummer is fijn opgebouwd en een zachte zangstem zweeft er perfect doorheen. In de opvolger ‘Subway To Your Brain’ horen we ook een goede song, waarin leuk wordt omgesprongen met analoge synthesizers. We krijgen nog wel wat fijne dingetjes te horen: in ‘Hot Water (Acid Trip)’ horen we een prima ballad en in ‘Love Zombie’ wordt er gebruikt gemaakt van een funky baslijn, ondersteund door de gebruikelijke electronica.

Jammer genoeg zijn er ook wel wat mindere songs die de kop opsteken: ‘Better Lock Your Door’ lijkt zo weggelopen te zijn uit een achtervolgingsscene, maar stelt op plaat zeer weinig voor. Van ‘Succesful Failure’ kunnen we zeggen dat het kort en episch is, maar dat is het dan ook wel. Deze plaat is geïnspireerd op soundtracks, we krijgen dan ook een zeer filmisch klinkend werk voorgeschoteld. Soundtracks worden gemaakt om een extra dimensie te geven aan dat wat je te zien krijgt, het gaat dus dikwijls om muziek die de ervaring krachtiger moet maken.

‘Dead As A Dodo’ is duidelijk ook zo’n ervaringsplaat: in het schemer bij een schamele verlichting door kaarsen heeft hij zeker zijn effect, al moet je niet verwachten er nummers op te vinden die zich dagenlang in je hoofd zullen vastketenen.

Joy As A Toy live zien kan binnenkort onder meer in Brussel (Brussel Bad, 14.07, meer info) en Gent (Kinky Star, 16.09, meer info).

Joy As A Toy website

Album verdeeld door Cheap Satanism Records