Juke Boxes – King Dying: afgesabbelde kleurpotloden

door Lindsey De Laet

België heeft er een nieuwe rockband bij: Juke Boxes, bestande uit Ju(liette) en Ke(vin). Dit duo maakt al sinds 2010 samen muziek, maar is tot nog toe niet echt doorgebroken bij het grote publiek. Het deze maand uitgebrachte ‘King Dying’ moet hen uit deze obscuriteit halen. Net omdat ze maar met zijn tweetjes zijn, krijgen ze elk meer werk toebedeeld dan in een traditionele band. Zo neemt Juliette zang, keyboard en gitaar voor haar rekening. Kevin verschanst zichzelf dan weer achter de drums.

Le Soir noemde de groep onlangs de pralines van de Belgische rock. Juke Boxes schommelt inderdaad ergens tussen knuffelrock en ballades, ‘Ordinary Body’, ‘Nothing Strange’, ‘Elephant’ zijn hier een voorbeeld van, en meer energetische melodieuze nummers. Titelsong ‘King Dying’ doet bijvoorbeeld wat denken aan een brave Kasabian. Die energie vind je niet enkel terug in de muziek, maar ook in de lyrics. Het is ook vooral Juliette die het schrijven van die teksten op zich neemt. Die zijn, net als de zangeres zelf, vaak militant en feministisch. Kijk maar naar ‘Stop to run’ dat de positie van de vrouw in deze samenleving in vraag stelt. Dat Juke Boxes het anders aan wil pakken dan het conventionele rockduo is wel duidelijk. Zo wagen ze zich met ‘The Crying Game’ zelfs aan een cover, origineel van Brenda Lee, maar in de jaren ’90 populair gemaakt door Boy George. Iets wat ze beter niet gedaan hadden; dit nummer is al zo vaak gecoverd dat het moeilijk wordt om nog toegevoegde waarde te creëren. De Juke Boxes-versie klinkt simpel, om niet te zeggen vervelend.

‘New Story’ dat er op volgt slaagt er dan weer in te verrassen. Ook deze song is simpel, zonder al te veel poespas. Maar zeker niet saai. Door de gelaagde zang, het gebruik van instrumenten tot een minimum te beperken en de beklijvende tekst wordt een aparte sfeer geschept. Helaas is ‘New Story’ één van de weinige verrassingen op de plaat.

Ook al tast Juke Boxes de grenzen van verschillende genres af, toch klinkt alles wat hetzelfde. Je blijft het gevoel hebben dat je het al eens eerder gehoord hebt. Juke Boxes klinkt het best wanneer ze buiten de lijntjes proberen te kleuren. Alleen jammer dat deze groep al te vaak dezelfde afgesabbelde kleurpotloden gebruikt.

Juke Boxes speelt op 3 april in de AB te Brussel (info & tickets). Check de website van de band voor meer live dates.

Verdeeld door LC Music