Julia Holter bundelt de muziekgeschiedenis in het futuristische ‘Aviary’

door Jens Wijnants

Hoewel Julia Holter nog niet echt kan genieten van een groot mainstream luisterpubliek, geldt de Amerikaanse als een van de meest veelzijdige en artistieke multi-instrumentalisten van het decennium. Vanaf ‘Ekstasis’ over ‘Loud city song’ tot aan ‘Have you in my wilderness’ heeft Holter al meermaals haar vakmanschap getoond met haar eigenzinnige avant-garde en kunstige popmuziek. Het is echter een kwestie van tijd tot de creatieve ziel, die Holter is, het grote publiek aan haar tenen zal voelen. Met ‘Aviary’ brengt ze geen plaat die licht verteerbaar is of kan dienen als tussendoortje. Als je weet dat ze haar nieuwste omschrijft als “a cacaphony of the mind in a melting world”, dan weet je ineens ook genoeg.

Vergeef ons dus dat we voor ‘Aviary’ onze tijd hebben genomen. Het is immers een rit van anderhalf uur en vijftien experimenten die je van het begin tot het einde en andersom kan en dient te beluisteren. Een desoriënterende trip die je doorheen elke hersenspinsel van Holter brengt, hier en daar een afslag neemt naar de andere hersenhelft en vervolgens dwingt om nog maar eens een poging te wagen. ‘Chaitus’ is allicht het nummer dat het beste past bij deze omschrijving met zijn schizofrene karakter van losgelaten strijkers en rietinstrumenten in contrast met de pratende in echo gedrenkte stem van Holter. ‘Aviary’ staat bol van diversiteit in het instrumentarium en in elk nummer word je volladen met nieuwe klanken. ‘Another dream’ bijvoorbeeld, dat start met dromerige orgelklanken en synthesizers die speels en hoffelijk Holters magnifieke stem achtervolgen. Gaandeweg ontmoeten we een drumcomputer die ons verder op pad stuurt naar een groots donker einde.

Songgerichte nummers zijn amper terug te vinden op ‘Aviary’, maar ‘I shall love 2’ komt met zijn repetitieve melodietjes wel enigszins in de buurt, net zoals het meer toegankelijke ‘Words I heard’ en op z’n minst de helft van ‘Les jeux to you’. De prachtige combinatie van klassiek en electronica geeft ‘Colligere’ zijn filmisch karakter en is in samenwerking met pianoballad ‘In gardens’ muteness’ een rustpunt.

Experiment is troef op de zesde langspeler van Julia Holter. ‘Aviary’ heeft een kleurenpalet om u tegen te zeggen en brengt een hele hoop aan muziekgeschiedenis samen op één plaat. Tegelijkertijd lijkt Holter het alternatieve muziektijdperk voor te zijn. Er passeren ongetwijfeld momenten op ‘Aviary’ die je nog nooit eerder hebt gehoord en dat ook nog bij de vijftiende luisterbeurt. Af en toe een pauze nemen of ergens in het midden van de plaat herbeginnen is dus aangeraden om de pracht en praal die ‘Aviary’ te bieden heeft, te ontdekken.

Julia Holter speelt op woensdag 28 november in de Roma te Borgerhout.