Justice overtroeft zichzelf en de laatste modegrillen op mixalbum ‘Woman worldwide’

door Jelle Geuns

Exact tien jaar geleden trad het Parijse dj-duo Justice naar voren met het livealbum ‘A cross the universe’, waarop Gaspard Augé en Xavier de Rosnay de wereldtour documenteerden van debuut ‘†’. De knappe koppen van het notoire Ed Banger Records demonstreerden al vlug dat zij de vlaggendragers waren van de Franse electro en housescene, samen met andere kleppers als wijlen DJ Mehdi, Busy P en Mr. Oizo. Anno 2018, met in totaal drie volwaardige albums op hun naam, gaat het tweetal nog een stapje verder om hun muziekcarrière te vereeuwigen op een plaat.

‘Woman worldwide’ is namelijk een eclectische bundeling van hun bekendste platen verspreid over ‘†’, ‘Audio, video, disco’ en ‘Woman’, die voor de gelegenheid in nieuwe versies werden gegoten. Hoewel Justice over de jaren heen verscheidene genres exploreerde, van electro-gebeuk en house tot de jongste funktronica en disco, is er op het laatste werkstuk geen sprake van een schijnhuwelijk. Zo vloeien de creaties soepel over in elkaar en worden er enkele nieuwe versies onthult die mogelijkerwijs het origineel van de troon stoten.

Allereerst moeten we erbij vermelden dat ‘Woman worldwide’ het voortvloeisel is van meer dan alleen remixes van eerdere kassuccessen. De selectie voor de tracklisting werd immers al gemaakt voor de release van ‘Woman’ in 2016, en heeft sindsdien heel wat manuren van Augé en de Rosnay in beslag genomen. Zo nuttigde het duo elk vrij gaatje in de agenda voor het vijlen van de set. Daarnaast maakt het album deel uit van een veel groter concept, waar de lichtshow verzorgd door Yves Saint Laurent niet van de minste is. Degenen die enkele weken terug zo slim waren om het tweetal aan het werk te zien in de Marquee van Pukkelpop kunnen er alleszins over meespreken. ‘Woman worldwide’ is in se geen losstaand album, maar een belevenis die vooral in alle glorie live moet worden ervaren. Zelfs met dat in het achterhoofd staat de langspeler sterk in zijn schoenen.

Neem nu bijvoorbeeld single ‘Randy (www)’ dat zijn prelude had op ‘Woman’ van twee jaar terug. De stevige electro met een infusie aan techno, die slechts twintig seconden aan bod kwam in het origineel, wordt hierin opgezweept tot een resultaat waar Gesaffelstein jaloers op mag zijn. De verrassing zit ‘m echter in het feit dat er halverwege de overstap wordt gemaakt naar jolige discotonen waar ijverig op geraved kan worden. ‘Woman worldwide’ bevat eveneens de theatrale flair waar Justice bijwijlen verzot op is. De geladen baslijn van ‘Safe and sound (www)’, naar de trend van dat andere Parijse dj-duo Daft Punk, wordt ook hier opgesmukt met meer elektronica dan de eerste uitgave. Tot tweemaal toe wordt het nummer verzoend met de bekendste kaskraker ‘D.A.N.C.E.’, zowel het origineel uit 2007 als de remix verzorgd door MSTRKRFT die kort erna volgde.

De bpm wordt verscheidene getallen naar boven geschroefd in ‘Canon x love S.O.S. (www)’, wat het aanvankelijk brave karakter van album ‘Audio, video, disco’ dwingt te wijken. Ook de eighties vibe van ‘Love S.O.S.’ wordt hierin ruw aan de kant geschoven door hevige synths, wat opgevat mag worden als de ultieme amalgamatie van Justice’s vroeger rebelse en verfijndere werk. ‘Alakazam! x fire (www)’ doet het in zijn nieuwe jasje zonder de discobevlieging van langspeler ‘Woman’, maar met minimale electrotonen à la Soulwax.

Ondanks tal van nieuwigheden telt ‘Woman worldwide’ eveneens enkele producties die vrijwel onaangeroerd blijven. ‘Genesis x phantom (www)’ en ‘Waters of nazareth x we are your friends x phantom 2 (www)’, die we graag in een andere vorm zagen, laten bijvoorbeeld veel aan de verbeelding over en blijven quasi hetzelfde als de originele uitgaven. Daarnaast zijn er een paar opvallende afwezigen te bespeuren op de plaat zoals ‘Helix’ en ‘The party’, om er enkele te noemen. Al bij al smoren de andere koplopers het dubio rond ‘Woman worldwide’.

Terwijl dezer dagen vooral de aandacht gaat naar eigentijdse techno en house binnen de elektronische scene, overstijgt Justice het succes dat ze kende toen electro de scepter in handen had in Europa. Zeker als we het totaalplaatje van ‘Woman worldwide’ voor ons nemen (inclusief de live performance die ermee gepaard gaat), valt er het volgende te concluderen: Augé en de Rosnay kunnen ongegeneerd zeggen dat ze niet onderworpen zijn aan de modegrillen van elektronische muziek en hun collega’s kunnen overtroeven.