K Á R Y Y N debuteert eigenzinnig met carrièreoverzicht ‘The quanta series’

door Anton Creemers

Aan allen voor wie de naam K Á R Y Y N al voor haar cosign door opperwezen Björk in 2016 al een belletje deed rinkelen: Proficiat, uw kennis van Berlijnse art-opera’s is indrukwekkend. Aan allen wiens interesse voor de Amerikaanse van Armeens-Syrische afkomst pas opdook nadat het ene na het andere alternatief (online) magazine  haar een jaar later als rijzende ster aan het experimentele popfirmament aanprees: Ook proficiat, u staat op het punt om K Á R Y Y N haar welverdiend vast plekje aan die hemelkoepel te zien opeisen. De enigmatische zangeres en producer bundelde namelijk haar collectie van losse singles en nieuw werk op een ijzersterk debuutalbum ‘The quanta series’ waar knap uitgedachte producties en intense vocals de norm zijn.

Atypisch is het om te debuteren met zo’n compilatiealbum, maar toegegeven, typisch is nu niet echt het adjectief om de Amerikaanse te beschrijven. Zo bouwt ze haar nummers bouwt ‘op een visuele manier’ op, inspiratie haalt ze uit kwantumfysica (wat de naam van het album verklaart) en haar doorzettingsvermogen vindt zijn basis uit de ontberingen die haar voorouders tijdens de Armeense genocide moesten verduren. Verder is er nog het mysterie rond haar persoon. Hoewel K Á R Y Y N (echte naam onbekend) open is over haar onzekere jeugd op het platteland van Indiana en jaarlijkse verblijven in Aleppo, ontbreekt over haar pad als muzikante quasi elk detail tot het moment dat ze in 2016 naam maakte met haar soundtrack van ‘Of the light’, de opera die Björk zo aansprak  gebaseerd op het werk van Marina Abramovitch. Dat het daarna als een sneltrein voor haar liep, is wel geweten. In de twee jaar opbouw naar dit album begon de Amerikaanse met haar ‘Quanta’ reeks, singles op haar eigen Antevasin label waar met volle focus naar toe kon gewerkt worden, en tourde ze door Europa. Dat alles sprak MUTE aan, het label van onder meer ambient-soortgenoot Ben Frost, en onder hun hoede stelde K Á R Y Y N een selectie samen uit werk van de laatste zeven jaar onder de noemer ‘The quanta series’. ”Traditionele albums (vol met nieuw werk n.v.d.r.) horen niet meer thuis in een wereld waar streaming domineert” zegt ze daarover.

Daar kan je blij om zijn aangezien de singles die twee derde van het album vormen, stuk voor stuk sterk op hun eigen staan. Opener en uitschieter ‘Ever’ valt onder deze noemer en vormt samen met ‘Yajna’ wellicht het meest toegankelijke duo. Het zijn nummers met refreinen die je bij blijven, met producties die bij momenten het beste van Ben Frost aanroept en dan weer de producers van FKA Twigs het nakijken geven. ‘Aleppo’, ‘Binary’ en ‘Segment & the line’ doen op hun beurt denken aan en overstijgen wellicht het beste werk van Kaitlyn Aurelia Smith. Aanzwellend en afnemende synths als golven, verknipte vocal samplesverspreide percussie-elementen en steeds weer dat overtuigend refrein maken ook van deze nummers een schot in de roos.

Qua experimenteel poptalent bewijst K Á R Y Y N zich dus alvast, daarenboven etaleert ze met haar ballads als het prachtige ‘Purgatory’, ‘Today, i read your life story’ en ‘Un-c2-See’ de pracht van haar stem. Telkens sober in de productie die louter ondersteunt, zingt ze breekbare en doordringend haar liefdesverhalen. Vergelijkingen met het stemgeluid van zangeressen als idool Björk of die eerder vernoemde FKA Twigs zijn nooit veraf, al is er een unieke zuiverheid in  K Á R Y Y N’s stem.

Tot slot is er op ‘The quanta serie’ zelfs nog plaats om haar talent als soundtrackcomponiste te vieren. Het Armeense ‘Ambets gorav’ brengt ode aan haar familiegeschiedenis op een zeer filmische manier in, perfect voor een openingscène in zijn sereniteit. Op ‘Cytokinesis’ doen de begintonen instant terugdenken aan duistere sci-fi à la Black Mirror of Arrival, jammer dat de tekst aan meer melige scripts doet terugdenken. Laat het echter de uitzondering zijn die de regel bevestigt.

Met dit compilatie-album ‘The quanta series’ overtreft K Á R Y Y N haar status als rijzende ster. Originele producties en een ongelooflijke stem zorgen voor een debuut dat zeker en vast op veel eindejaarslijstjes zal verschijnen. Dat plaatsje aan het firmament heeft ze vast en zeker verdiend.

K Á R Y Y N speelt donderdag 4 april in de Ancienne Belgique tijdens BRDCST (info & tickets).