King Creosote – From Scotland with love: geen schot in de roos

door Alexander Spriet

Kenny ‘King Creosote’ Anderson productief noemen is nog een understatement. Sinds de jaren 90 ontsproten maar liefst een veertigtal albums uit zijn muzikale brein, met als meest memorabele wapenfeit een samenwerking met knopjestovenaar Jon Hopkins in 2011; het leverde hem zelfs een nominatie op voor de prestigieuze Mercury Prize. Zijn nieuwste worp werd ‘From Scotland with love’ gedoopt en bevat de soundtrack voor een gelijknamige documentaire over de rijke Schotse geschiedenis. Dat is jammer genoeg ook meteen het grootste pijnpunt van dit album.

De muziek op ‘From Scotland with love’ is in de eerste plaats gecomponeerd ter ondersteuning van de vele schitterende archiefbeelden over het land en blijkt zonder dit visuele aspect moeilijk overeind te blijven. Waar je verwacht dat King Creosote er ook zo wel in zal slagen ons mee te voeren naar de nevelige Highlands en uitgestrekte lochs, brengt hij ons vooralsnog niet verder dan de Schotse pub om de hoek.

Desondanks kan het in zo’n kroeg ook aangenaam vertoeven zijn. Met een nummer als ‘Miserable strangers’ op de achtergrond kraken we al eens graag een fles whisky en wanneer ‘Bluebell, cockleshell, 123’ de revue passeert staan we al in een geleende kilt op tafel te dansen. ‘For one night only’ klinkt dan weer als The War on Drugs en The Airborne Toxic Event die samen het glas heffen op een geslaagde vrijdagavond.

‘From Scotland with love’ is een leuk uitstapje richting Schotse folklore, maar ook niet meer dan dat. De muziek mist kracht en King Creosotes verhalen missen daardoor hun uitwerking. Toch willen we deze plaat zeker aanbevelen aan iedereen die een band heeft met het land van de doedelzak, of gewoon nog eens nostalgisch wil terugdenken aan die avontuurlijke trektocht door de groene Hooglanden. Van die doedelzak valt trouwens geen spoor te bekennen; en dat is misschien maar goed ook.

King Creosote komt voorlopig niet naar onze contreien.

King Creosote website