La Boutique Fantastique – La Boutique Fantastique: twaalf songs, twaalf genres

La Boutique Fantastique is een muzikale fantasie verwezenlijkt door praktisch een half orkest. Elf muzikanten brengen je zweverige songs die geïnspireerd zijn door eender welk muziekgenre dat ooit werd uitgevonden. Hun stijl proberen te beschrijven zou dan ook een hopeloze poging zijn maar laten we het hierbij houden: You either love it or hate it. Toch even vermelden dat La Boutique Fantastique niet meteen meedoet aan songteksten. Hun nummers zijn voornamelijk instrumentaal en als er dan eens tekst in voorkomt is het onder de vorm van tshubaba en whoawhoa.

Met twaalf songs op dit album creëren de mannen en vrouwen van LBF twaalf verschillende genres. Elk nummer lijkt een compleet andere gelukzalige droom van melodica’s, cello’s, saxofonen en trombonen. Bariton, alt, bas: You name it, they got it. ‘Schoolyard’ is een nummer waarvan eenmaal voorbij de 2,5 minuten je hart veroverd moet zijn: een duet tussen blaas- en strijkinstrumenten en percussie die begeleidt. Om je helemaal te overtuigen is er nog altijd de vioolsolo die best wel bekoorlijk klinkt. ‘Bittersweet’ spreekt dan weer voor zich. Deze song is een mengeling van soul, balkan folk en betekenisloze woorden (lees als tshubaba en whoawhoa). Een fantastique resultaat van wat je met een orkest, draaitafels en elektrische gitaren kan bereiken.

Een persoonlijke favoriet en stevige beat komt aan bod in ‘Ya better watch out’. Dit nummer bestaat uit Westerse en Oosterse invloeden. Dus oppassen geblazen wanneer twee uiterste culturen muzikaal gepresenteerd worden in slechts 3 minuten. De intro van ‘Floraison’ doet dan weer denken aan een Frans chanson en om toch maar alle mogelijke genres aan bod te laten komen is ‘The Attic’ iets helemaal anders. Meer elektrisch, een lekkere beat en synthesizers.

Of La Boutique Fantastique dan zo fantastisch is, valt moeilijk te oordelen. Het moet je ding zijn om het te kunnen waarderen.

La Boutique Fantastique live zien kan binnenkort op volgende datums en plaatsen:
29-03 Patronaat, Haarlem – info & tickets