Laura Veirs – Tumble Bee: wondermooi albumpje

door Tiffany Devos

Laat je niet vangen, de volle titel van dit album is ‘Tumble Bee: Laura Veirs sings folk songs for children’. En dat is exact wat het is, maar laat dat je niet afschrikken: het album is smaakvol en geschikt voor alle leeftijden. Je kan niet anders dan gecharmeerd worden door deze talentvolle singer-songwriter, hoewel het schrijven van de songs deze keer niet van haar hand komt.

Voor dit album verdiepte Veirs zich in de geschiedenis van de Amerikaanse kindermuziek. Zij en haar man/producer Tucker Martine, kersverse ouders, luisterden naar honderden liedjes voor ze een keuze maakten. Die werden dan zorgvuldig gearrangeerd met leuke banjo- en ukeleledeuntjes, zonder het unieke Veirs-geluid te verliezen.

Toegegeven, haar vorige materiaal was ook niet precies kindonvriendelijk. Veirs heeft een aangename, onschuldige meisjesstem die perfect in dit plaatje past. Hoogtepunten op ‘Tumble Bee’ zijn ‘Prairie Lullaby’, waarbij Veirs zich aan jodelen waagt en het voetenstampende ‘Soldier’s Joy’, een duet met Collin Meloy van The Decemberists. Eigenlijk heeft ieder liedje z’n eigen charme: ‘Why Oh Why’, een song over kinderen die de waarom-vraag wel heel graag stellen en het ietsje lugubere ‘All The Pretty Little Horses’ dat vertelt hoe een lammetje sterft en de bijen zich met z’n ogen voeden. Het springerige ‘King Kong Kitchie Kitchie Ki-Me-O’, het verhaal van een kikker die naar de hand van een muis dingt, zorgt samen met ‘Jack Can I Ride?’ voor de vrolijkste noot en spookt nog dagenlang door je hoofd.

Uiteindelijk zijn de geliefden ook ouders geworden van een wondermooi albumpje (verkleinwoorden zijn hier wel op z’n plaats) dat ideaal is voor het hele gezin, en een must have voor onder de kerstboom als er kindjes in de familie zijn. En als het goed genoeg is voor Sufjan Stevens, onderstaande citeert: “I love this record”, dan is het zeker goed genoeg voor ons. Wij konden alvast niet luisteren zonder eens te glimlachen.

Laura Veirs website