Lea Porcelain debuteert met doordringende coldwave op ‘Hymns to the night’

door Joris Blondeel

Om met de deur in huis te vallen; ons postpunkhart werd stante pede midscheeps geraakt bij het beluisteren van het debuutalbum van Lea Porcelain. Postpunk associëren wij algauw met een frisse dosis artistiek verantwoorde weemoed. Hierbij horen natuurlijk diepe bassen, prominent aanwezig en steevast vooraan in de mix.

De geest van grootmeester Peter Hook (Joy Division, New Order) is dan ook nooit ver weg op dit fijne plaatje. De overvloedige galm, chorus, echo en reverb herinneren dan weer ontegensprekelijk aan de donkerste incarnatie van The Cure (periode ‘Faith’, ‘Pornography’). Daarnaast wordt er op ‘Hymns to the night’ ook lustig gestoeid met allerhande electronica, synths en drumpads. Tel daarbij nog het doordringende gezang van vocalist Markus Nikolaus en je krijgt een geluid dat bijwijlen héél dicht aanleunt bij de allereerste, uitgesproken coldwave-albums van de obscure, doch behoorlijk invloedrijke Franse cultgroep ‘Trisomie 21’.  In veel gevallen leiden dergelijke ingrediënten tot bedenkelijke naäperij en pathetisch zelfingenomen geneuzel, doch in het geval van Lea Porcelain pakt de mayonnaise meer dan voortreffelijk.

Check maar eens de fijne clip van het onweerstaanbare ‘Warsaw Street‘ (voor ondergetekende nu al een van de songs van het jaar). Of het ijle ‘A year from here’, het intimistische ‘White noise’ of het dromerige ‘Bones’. Telkens pure klasse, als u het ons vraagt. En meteen ook een ideale soundtrack om te verkoelen gedurende de zwoele zomerdagen.Wie recent nog genoot van materiaal van pakweg Whispering Sons of The KVB zal vast en zeker ook smullen van de bijzonder geslaagde songs van dit jonge Duitse duo.

De beide heren pakken inmiddels één en ander behoorlijk serieus aan; ze verkasten voor de band reeds van Frankfurt naar Londen en stopten hun schaarse spaarcenten in de productie en opnames die circa twee jaar aansleepten. De komende maanden spelen ze live -met een vierkoppige bezetting- in diverse Europese landen. Recent waren ze nog geprogrammeerd op het prestigieuze WGT-treffen in Leipzig. Binnenkort zijn ze onder andere nog te bewonderen op de gerenommeerde podia van Latitude en Reading. In reikhalzende afwachting van een Belgisch concert houden we inmiddels onze repeat-knop stevig ingedrukt.