‘Lightning round’ van Bad Bad Hats is een sterk staaltje spontaniteit

door Guillaume De Grieve

De studententijd waarin zangeres/songwriter Kerry Alexander haar bandleden vond via demo’s op MySpace is al lang voorbij. Bad Bad Hats, oorspronkelijk uit Minneapolis, tourt momenteel met hun tweede album onder de arm heel de VS rond. ‘Lightning round’ bestaat voornamelijk uit mid-tempo lovesongs waarbij Alexanders zacht timbre en nonchalante zangstijl domineren. Producer Brett Bullion stimuleerde het indietrio om live in de studio op te nemen wat resulteerde in een zeldzame spontaniteit; duidelijk te horen op ‘Get what I want’ met haar slordig maar charmant gitaarwerk.

‘Make me nervous’ opent de langspeler voorzichtig met een beheerste energie en de onschuldige woorden “love of my life, cuts like a knife”. Daarna volgt de single ‘Write in on your heart’ die in tegenstelling tot de andere single ‘Talk with your hands’ wel erin slaagt om variatie, textuur en subtiliteit te combineren. Bij de laatstgenoemde is het wachten tot het lied in de refreinen openbreekt. Zowel zang, synths en gitaren klinken afwezig (een overdosis aan phaser misschien?). ‘Nothing gets me high’ is anderzijds wel singlewaardig: nieuwste lid Connor Davison drumt uitgelaten en Chris Hoge (ondertussen echtgenote van Alexander) bespeelt de fijn geproducete synths op hoog niveau. De dynamiek en interactie tussen de vier is bijna tastbaar. Het nummer ebt weg met een improvisatorische gitaaroutro.

In het trage ‘1-800’ is het gratis telefoonnummer “a metaphor for how you get nothing but junk in your life.” Alexander schrijft haar songs al luisterend naar de radio, zo is ‘1-800’ ontstaan toen ze Drake’s ‘Hotline bling’ voor het eerst hoorde, vertelde ze aan Rolling Stone. In ‘Girl’ heeft Alexanders timbre soms wat weg van Hayley Williams en Heather Baron-Gracie. Hoewel ze eerst wat op de achtergrond klinkt, is er later meer balans met haar band. De laatste drie songs laten ons echter met gemengde gevoelens achter. Terwijl de backing vocals in ‘Absolute worst’ erg welkom zijn, is de drum in zowel ‘Automatic’ en het twijfelachtige ‘365’ saai en zelfs overbodig. In ‘Automatic’ staat deze in contrast met de krachtige ritmische gitaar en is de sfeer in het algemeen moeilijk te bepalen.

Bad Bad Hats is één van die bands die gemakkelijk airplay zou kunnen krijgen op onze radiozenders, maar simpelweg de internationale bekendheid mist. Dus luister, leer en laat zowel de muziek als een glaasje klinken op jouw volgende babyborrel, housewarming of barbecue.