Mariam The Believer – Blood Donation: Interessant solodebuut

In 2007 ontstond Wildbirds & Peacedrums, een experimentele band uit Zweden die slechts uit twee leden bestaat, Andreas Werliin en Mariam Wallentin. Die laatste heeft onlangs haar eerste solowerk ‘Blood Donation’ uitgebracht. Hoewel het resultaat in zekere zin nog steeds experimenteel is, zitten er toch verschillende andere invloeden, zoals jazz en soul, in verwerkt. Hierdoor heeft het album wat tijd nodig om te overtuigen, maar is het tegelijk heel fascinerend en interessant.

De nieuwste plaat van Mariam Wallentin opent heel sterk met ‘Blood Donation’. Het nummer bestaat, net zoals de meeste andere songs, uit verschillende delen met verschillende tempo’s die naadloos in elkaar vloeien. De sterke stem en de ritmisch roffelende drums heffen elkaar op tot een prachtig geheel. Mariam The Believer mag dan wel “How can I explain this / I’m not here to please you / But I still want to give you something” zingen, pleasen zal ze zeker doen.

De derde song ‘Somewhere Else’ begint met een heel vreemde intro die na een eerste luisterbeurt niet helemaal overtuigt. De bizarre sound komt later in het nummer nog een paar keer terug en lijkt meer en meer in het liedje te passen. De verschillende onderdelen lossen elkaar op een sublieme manier af en leiden tot een knap hoogtepunt naarmate het einde nadert.

Nog in de eerste helft van de cd staat ‘The String Of Everything’, een meer poppy en baggy nummer. Het geluid doet op een positieve manier denken aan een grote internationale stad zoals New York City of Londen. Ook in deze song zitten tempoveranderingen die het geheel onvoorspelbaar maken. De verschillende delen zijn intens, dan weer krachtig en zijn op een vernuftige manier met elkaar verweven.

Het langste nummer van de plaat, ‘Invisible Giving’, bestaat uit ritmische drums, een sterke stem en diverse tempowisselingen. Na het snellere begin vertraagt het tempo sterk, om daarna nog een paar keer te veranderen zonder dat het echt stoort. Uiteindelijk begint er een sterke opbouw naar een climax die er, helaas, net niet komt.

Daarna zakt het niveau een beetje weg tot ‘Love Is Taking Me Over’, het laatste nummer. Het liedje is bijzonder breekbaar en heel sober, een sterk einde van een mooi solodebuut.

Mariam The Believer live zien kan binnenkort te Groningen (Eurosonic Noorderslag, 15-18.01, info & tickets).

Mariam The Believer Facebook