Mathlovsky promoot ongegeneerd rave op ‘Grotesque’

door Jonas Van Laere

“To destroy is to create, to create is to destroy. Seeking deep within for self-reflection and inspiration, the abyss stares back with no remorse”, valt er te lezen op de Facebookpagina van Mathlovsky. Als we de back catalogue van de Gentenaar erbij nemen, blijken dit geen loze woorden. Mathlovsky beweegt zich al jaren met een buitensporige flexibiliteit doorheen het muzieklandschap. Als drummer, gitarist, producer, performer, visual artist, zanger en schrijver is hij niet voor één gat te vangen. Grenzeloos tart hij daarbij alle genre bepalende conventies. ‘Grotesque’ is met zijn mix van rave en hiphop gemaakt om in groezelige clubs, inclusief opgefokt publiek, door de boxen te jagen. Dood aan de geluidsnormen én ons schaamtegevoel op de dansvloer.

Als er één woord is dat ‘Grotesque’ samenvat is het misschien wel vitaliteit. Het werpt ons twaalf nummers met uiteenlopende pluimage voor de voeten die alle mikken op het terugdringen van ons BMI – waarmee we eigenlijk aangeven dat deze nummers live nog beter tot hun recht zullen komen. Getreur is echter niet nodig, ook op plaat blijft het merendeel gemakkelijk overeind.

Dat er een raver in Mathieu Mathlovsky schuilt, hoeft niemand na ‘Rottweiler INC’ en ‘Archibald’ nog te verbazen. Eerstgenoemde verweeft industrial, trance en goa tot een buitenissig en opzwepend geheel dat op plaat enkel de genadeslag lijkt te zijn vergeten. Live verwachten we dat dit nummer wel de nodige collateral damage zal veroorzaken. Opruiende beats worden op ‘Archibald’ goed omringd door een resem synths, die ons met de ogen toe en onze gedachten ver weg doen voortbewegen.

Wanneer Mathlovsky er gasten bijhaalt en de kaart van de hiphop trekt wordt ‘Grotesque’ mentaal extra boeiend. ‘Cop society’ heeft zijn bezwerend kantje te danken aan de bundeling van zowel tribale als oosterse klanken. Wanneer de beats het geheel opjagen start ook het dreigend schimmenspel tussen de beredeneerde en doelgerichte rhymes van Amazumi (finaliste van de Nieuwe Lichting 2018) en de vinnige en flukse flow van Owen Perry Weston – een combinatie die ook tijdens ‘Creative violence’ voor gensters zorgt. Weston is wat ons betreft dan ook dé ontdekking op deze plaat. De bassist van Coely hoeft maar één klank uit te werpen om het vuur aan de lont te steken. Wanneer Mathlovsky daar op ‘Vulture icon’ een extra laag breakcore en jungle aan toevoegt hoeft DOVO zelfs geen moeite meer te doen om aan ontmijnen te beginnen.

Aan afwisseling geen gebrek. ‘Classic science fiction’ tunet de beats die DJ Lethal gebruikte ten tijde van Limp Bizkits ‘Significant other’ tot een ondergronds niveau. De funk van Kunde, in de rol van Method Man als je wil, doet vakkundig de rest. ‘Orphe’ behoort tot de klasse verlaten fabriekspand-stamper, met die toevoeging dat we hem bij elke luisterbeurt weer wat straffer vinden. The Greatest Switch heeft er wat ons betreft een nieuwe classics-kandidaat bij.

Stelt Mathlovsky ooit teleur? Niet echt, al mochten ‘The itch’ – dat zijn naam jammer genoeg waar maakt – en ‘Echoes’ – geslaagde maar overbodige ambient – overgeslagen worden. Dan liever de met humor doordrenkte handleiding voor een ochtendsessie atmosferische rave van ‘Dishwasher’. Of de bassen die door elke vezel van je lichaam gejaagd worden terwijl een transcenderend kantje langzaam in voege treedt tijdens ‘Battery anthem ‘89’. ‘Vortex’ is nog zo’n pareltje, al dien je ook deze vooral tussen een opgehitste massa te aanhoren. Klinische geluiden, nerveuze beats, haastige synths en prikkelbare rhymes die alliëren tot een stevig fundament voor een hiphoprave. Moet er nog zand zijn?

‘Grotesque’ kan door zijn veelzijdigheid een nieuwe aantrekkingskracht vormen voor de ravecultuur. Mathlovsky verenigt eigenwijs maar toegankelijk heel wat elementen, waarbij velen mogelijks een aanknopingspunt zullen vinden. Daardoor is ‘Grotesque’ als het uitvoeren van een perfecte auditie, die je de kans geeft om daarna echt te schitteren als er een, reeds opgefokt, publiek bij betrokken wordt.

Mathlovsky live aan het werk zien kan op 23 maart in Giraf op de Vlasmarkt in Gent. Daar stelt hij in het bijzijn van enkele guests ‘Grotesque’ officieel voor. Meer live data kan je terugvinden op de facebookpagina van Mathlovsky.