Mikal Cronin – MCII: Noise voor de zomer

door Wouter Jaques

Misschien ken je Mikal Cronin uitsluitend als bassist van Ty Segall, al moet zijn solopassage twee jaar geleden er niet voor onderdoen. Met elke handomdraai op de gitaar wist de garagerocker uit San Francisco vele meerwaardezoekers te overtuigen. Dat geldt ook voor zijn nieuwste worp ‘MCII’, doorweven met een overwegend zomerse sound en optimistische lyrics, maar ook gewaagd.

‘MCII’ opent verrassend poppy met ‘Weight’, al wordt het brave liedje met mondjesmaat beklad met noisy gitaarriffs. Cronin kent duidelijk het recept om een vuile sound te mixen met aantrekkelijke zomerse melodieën. Zo eindigt alles in een geluidsexplosie die vecht met vredig tokkelende gitaarakkoordjes. Geheel onverwacht zijn het uiteindelijk de laatstgenoemde die de strijd winnen.

Bovendien zijn octaafsprongen in de zanglijn verre van vreemd. Cronin experimenteert en zoekt toonhoogtes op die hij niet aankan, maar komt er wonderbaarlijk goed mee weg. Valse noten worden extra uitgerokken, vergezeld van de heerlijkste dissonanten.

De niet oplettende luisteraars worden op het verkeerde been gezet door het gegoochel met onvoorspelbare wendingen. Zo springen de stroperige strofes van ‘Should it out’ over op een punkgedreven refrein en is ‘See it my way’ een mengeling van simpele gitaarriffs met jazzy hoogstandjes. ‘Piano mantra’ is een pianoballade met diepdroevige strijkers en laat zo het album heel deprimerend maar overtuigend eindigen.

Cronin bewijst zijn kunde als multi-instrumentalist en speelde dan ook het grootste deel van zijn plaat zelf in. Hij durft te croonen en introduceert zelfs enkele boogie woogie-passages, telkens met een psychedelisch tintje. Die fascinerende potpourri maakt ‘MCII’ zonder twijfel een van de boeiendste releases van het moment.

Mikal Cronin live zien kan binnenkort op volgende datums en plaatsen:
13.08 Doornroosje, Nijmegen – info & tickets
14.08 Vera, Groningen – info & tickets