Miracle Fortress – Was I the wave?: experimentele onemanshow zonder flow

door Esther Plessers

Graham Van Pelt, de Canadese singer-songwriter achter het ‘mirakelfort’, komt na vier jaar van mysterieuze stilte op de proppen met een tweede plaat. Even geheimzinnig als zijn plotse verdwijning van de muziekscène, is de nogal hermetische titel van zijn recentste album: ‘Was I the Wave?’. Slaagt Van Pelt erin om met dit soloproject tegemoet te komen aan de tsunami van verwachtingen die zijn internationaal gelauwerde debuut opwekte? Om maar even de golfmetafoor in het diepe te trekken: de 37 minuten durende aaneenschakeling van geluidsgolven overtuigt helaas niet.

Hoewel het album overall zeer net geproduceerd is, komt ‘Was I the wave?’ veel te traag op gang: het eerste nummer, het instrumentale Awe, mist de nodige ritmische textuur en valt eigenlijk het best te benoemen als saai keyboardexperiment. Jammer genoeg is de rest van de plaat besmet met hetzelfde virus, want vier van de tien songs (elk minder dan twee minuten lang) zijn instrumentale probeersels en missen eveneens elke vorm van muzikale diepte.

De zes volwaardige nummers die dit album rijk is, slepen de luisteraar helaas ook niet direct mee in een vloedgolf van pakkende popsynths of caleidoscopische keyboardpatronen, waarmee we echter niet willen zeggen dat deze liedjes totaal niet om aan te horen zijn. ‘Raw Spectacle’, ‘Tracers’ en vooral ‘Everything Works’ luisteren op zich gemakkelijk weg, maar bezitten gewoonweg geen memorabiliteitswaarde: de gitaar wordt te zwak gehouden om de ijle stem van Van Pelt te ondersteunen en de softbeats op de achtergrond mousseren wel, maar komen nergens echt tot hun recht.

Van Pelt veroorzaakt met zijn tweede project zeker geen overweldigende muzikale golfbeweging. Eerder kleine kiezeltrillingen in een stilstaand meer.

Miracle Fortress live zien kan in december 2011 in Utrecht (EKKO, 07.12, info & tickets). Andere live data in en rond België/Nederland zijn ons nog niet bekend

Miracle Fortress website