Motorama – Calendar: post-punk met een gezapig Russisch accent

door Erik Van Damme

Motorama is afkomstig uit Rostov, Rusland. Het is opvallend hoe weinig bands uit die landen echt doorbreken in onze regio. Terwijl er daar echt wel goeie muziek gemaakt wordt, blijft de erkenning dikwijls uit. Zal het de groep met hun tweede album ‘Calendar’ lukken om door te breken? Wij hebben het enkele luisterbeurten gegeven en waren aangenaam verrast.

Het geluid van Motorama leunt sterk aan bij de post-punk uit de jaren ’80. Simpele gitaarpartijen en stevige synthesizers zorgen voor dit typische geluid uit die periode. Op zich niets nieuws onder de zon, horen we je al zeggen. Dat is ook zo, maar de groep brengt het met een gezapig Russisch accent waardoor ze zich weten te onderscheiden van andere bands die proberen die tijden te doen herleven.

Een minpunt is misschien dat het allemaal een beetje op dezelfde lijn ligt en daardoor de aandacht naarmate het album vordert wat begint te verslappen. Dit neemt niet weg dat we hebben genoten van dit eigenzinnige uitstapje naar de jaren waarin bands als Joy Division of The Cure hoge ogen gooiden. De songs stralen geen originaliteit uit, maar we hebben al slechtere odes aan de eighties gehoord. Bovendien wordt er een donker sfeertje gecreëerd met een typisch Russische touch, waardoor het ons toch kon blijven boeien tot het einde.

Het zijn vooral de zangpartijen die net door dat Russische accent nog het meest tot de verbeelding spreken en het geheel net iets anders maken dan we gewoon zijn in dit genre. Daarom alleen verdienen bands als Motorama meer feedback dan ze nu jammer genoeg krijgen en is ‘Calendar’ een aanrader, en dit niet alleen voor de globale post-punkfan. Of ze hiermee zullen doorbreken naar een groot publiek toe betwijfelen we echter een beetje, al verdient het zeker een kans.

Motorama live zien kan binnenkort in Brussel (Madame Moustache, 27.01, info & tickets) en Tourcoing (Le Grand Mix, 26.02, info & tickets).

Motorama website