Mountain Bike – Mountain bike: garagerock, meer dan een hippe term

Bij het beluisteren van ‘Mountain Bike’ van de gelijknamige band wanen we ons vanaf de eerste noten in een stoffige, zonovergoten garage tussen enkele stoere gasten die niet vies zijn van een ruige gitaarsolo. De term garagerock is echter te nauw om te beschrijven wat deze groep doet. Het Brusselse viertal wordt dan ook “aanstormend rockgeweld” genoemd, helemaal correct, als je het ons vraagt.

De jongens van Mountain Bike hebben niet alleen ervaring opgedaan in andere bands, zoals Warm Toy Machine en Thee Marvin Gays, maar ook als voorprogramma van onder meer Ty Segall, Night Beats en Mac DeMarco. Dat ze al veel geoefend hebben, valt te horen, enerzijds in hun muziek, en anderzijds in de wisselwerking tussen genres. Overheersend is zoals gezegd de garagerock, maar ook psychedelische rock en zomerse pop passeren de revue, dit alles met een opvallend singer-songwritergehalte.

Opvallend op hun selftitled album zijn de ruwe stemmen en de catchy deuntjes. De vaak ruige maar soms ook zweverige melodieën, zoals bijvoorbeeld in ‘Everything but a gift’, zijn gedurfd en ruw, maar toch ook gevoelig. Mountain Bike schrikt er niet voor terug om emoties te tonen, zowel in haar teksten als in haar stemmen. Zo hoor je in ‘Hangin’ Around’ letterlijk de pijn van de tekst weerklinken in alles van het hele nummer.

Jammer genoeg gaat Mountain Bike na een halve cd af en toe ook wat vervelen. Elk lied is wat meer van hetzelfde. Het algemene gevoel dat de band wil meegeven met deze plaat blijft in ieder geval wel hangen maar dat zonder uitschieters. De groep is dus zeker nog niet aan haar kopstuk toe. We kunnen ons wel alvast inbeelden dat dit gezelschap een onbeteugelde show breng die de moeite is om mee te pikken tijdens de festivals deze zomer.

Mountain Bike ive zien kan binnenkort onder meer in Groningen (Vera, 12.07, info & tickets), Dour (Dour Festival, 19.07,  info & tickets) en Brussel (Brussels Summer Festival, 11.08, info & tickets). Check de Facebookpagina van de band voor meer concerten.

Verdeeld door PIAS