Mutual Benefit – Love’s Crushing Diamond: ontwapenende knuffelfolk

door Thomas Konings

Wat spreekt er nog meer aan dan een folkartiest die zichzelf een aantal maanden in een hut opsluit om muziek te maken? Juist ja, een muzikant die met zijn gitaar de wijde wereld intrekt en onderweg met de hulp van Jan en alleman liedjes fabriceert. Om maar te zeggen; al voor het beluisteren van ‘Love’s Crushing Diamond’ had de troubadour Mutual Benefit onze sympathie gewonnen. Na enkele luisterbeurten zou onze genegenheid jegens de singer-songwriter enkel nog exponentieel toenemen.

Mooi is ook het verhaal achter de release van deze plaat. Oorspronkelijk zou de langspeler verdeeld worden door twee vrienden van Jordan Lee, de man achter Mutual Benefit. Hun speciaal daarvoor opgerichte platenlabel bleek echter al snel niet meer in staat om aan de grote vraag naar ‘Love’s Crushing Diamond’ tegemoet te komen. Via Bandcamp en blogs was zijn muziek immers snel verspreid. Other Music Recording Company sprong maar al te graag in de bres en zorgde voor een grootschaligere release, waardoor gelukkig meer dan de vooropgestelde 250 LP’s over de toonbank konden gaan.

‘Love’s Crushing Diamond’ doet meteen denken aan Sufjan Stevens’ oudere werk. Dat komt door de rijk georkestreerde nummers, gemoedelijke sfeer en bijna fluisterende zang. Het album is een overdracht van warme klanken, van intieme, subtiele luisterliedjes, waarvoor zelfs field recordings gebruikt werden. Een hoogtepunt is het vooruitgeschoven ‘Advanced Falconry’ dat de buzz rond Mutual Benefit deed ontstaan. Het ontspannende gitaargepingel, de hoog uitschietende zang en de altijd zo geweldig passende violen vormen dan ook een aangename kennismaking met Jordan Lee.

Het duurt enkele luisterbeurten voor alle songs in je hoofd blijven kleven. Uiteindelijk weten ze evenwel stuk voor stuk te beklijven, meestal dankzij enkele subtiele details of uitblinkende zang. We denken aan het ietwat psychedelische einde van ‘C.L. Rosarian’  – dat klinkt als de pyjamaversie van Deerhunters ‘Calvary Scars II/Aux. Out’ – en de prachtige, engelachtige samenzang in ‘That Light That’s Blinding’.

‘Love’s Crushing Diamond’ is een klein meesterwerkje vol knuffelfolkliedjes. Elk zorgen ze op hun eigen, ontwapenende wijze voor klein en groot geluk bij de luisteraar.

Mutual Benefit speelt op 1 maart in Tivoli te Utrecht (info & tickets), een dag later volgt een show in de Brusselse Botanique (info & tickets).

Bandcamp Mutual Benefit