neeka – Deeper Well: Interessant buiten de comfortzone

door Yanni Ratajczyk

Bij wie doet de naam Ilse Goovaerts een belletje rinkelen? Niet bij al te veel mensen, denken we. Wanneer we echter zeggen dat Goovaerts een Belgische zangeres is die zich de afgelopen jaren verborgen hield achter het pseudoniem neeka verwachten we daarentegen instemmend geknik. De artieste in kwestie is namelijk al even bezig. Ondergetekende leerde haar kennen via het fijne ‘Don’t Hold Me Back’ in samenwerking met de excentrieke Stef Kamil Carlens. een aantal jaar geleden. Haar nieuwe plaat, de vijfde ondertussen, bulkt opnieuw van samenwerkingen en persoonlijke songs.

Producers van dienst zijn Niek Meul en Bent Van Looy die samen al heel wat tijd doorbrachten als helft van Das Pop . Het eerste resultaat van die coöperatie horen we in ‘Deeper Well’, de opener en titelsong. Het nummer dat gaat over de gevolgen van teveel ambitie drijft voort op het gitaargetokkel en de rustgevende stem van Goovaerts. “Oh You sell yourself so well, don’t you know about the deeper well”, klinkt het waarschuwend.

‘I Don’t Need A Lover’ breit hier een mooi vervolg aan. De gitaareffecten en de groovy bas gespeeld door Paul Van Bruystegem van Triggerfinger zorgen voor een exotisch tintje dat we van de zangeres niet echt gewoon zijn. Na een aantal luisterbeurten hebben we beslist: ‘Dare You’ is de beste song die we op deze plaat terugvinden. De kletterende drums brengen vaart, maar verslaan nooit de kracht van de sprankelende zanglijn. Ook ‘Magnificent Liar’ met de leuke klavecimbel, bespeeld door Bent Van Looy, plaatsen we in het rijtje van meer dan goede liedjes op ‘Deeper Well’.

Verder klinkt alles niet altijd even veelbelovend. Er lijkt bijvoorbeeld een soort kracht te zitten in ‘High And Happy’ die zijn intensiteit lijkt te verliezen na het refrein en hoe hard we ook ons best doen, ‘Am I The One’ zijn we telkens opnieuw grotendeels vergeten. Op het einde van de plaat wordt er echter nog een speciaal snoepje gepresenteerd. ‘Winter’ is een speciale samenwerking tussen neeka en het bijzondere Float Fall, een groep die de vorige editie van HUMO’s Rock Rally de menigte verbaasde met hun fijne elektronische muziek. De rustige stem van neeka en de ijle achtergrondzang versmelten moeiteloos met de elektronica en Franse hoorn van Float Fall. De combinatie hierboven beschreven lijkt op papier misschien onwaarschijnlijk, maar maakt des te meer duidelijk dat neeka het interessantst is wanneer ze buiten haar comfortzone treedt.

Wie neeka graag live wil zien kan naar de cd-release in de AB, op 21.03 (info en tickets).

Website neeka

Verdeeld door Rough Trade