No Joy – More faithful: bezield en toch klinisch

door Max De Moor

“Nerds zijn cool”. Of dat beweert men nu toch al sinds de dag dat The Social Network uitkwam. Toeval of niet, maar hetzelfde lot lijkt shoegaze beschoren. In de jaren 90 nog geassocieerd met puisterige, introverte muziekpuristen en nu gecultiveerd door het hippere soort met flanellen hemden. Neem nu No Joy, eveneens rond het nieuwe decennium ontstaan en gevormd door twee Canadese dames, die er niet bepaald uitzien alsof ze ooit zomaar hun lunchgeld zouden afgeven. Al twee platen lang lepelen ze gretig uit de muziekpot die shoegaze heet en dat die nog niet leeg is, bewijzen ze nu op hun derde.

Toch blijft de groep ook evolueren. Op het nieuwe ‘More faithful’ laten ze het atmosferische van voorganger ‘Wait to pleasure’ grotendeels links liggen en ook de elektronica wordt stevig teruggeschroefd. Dat wil niet zeggen dat er niet weggedroomd kan worden, het is en blijft shoegaze en aan wervelende gitaarfuzz is er opnieuw geen gebrek, maar de aanpak is wel een stuk meer rechttoe rechtaan en gericht op de nummers. Dat levert een gevarieerdere plaat op, die nergens haar samenhang verliest.

Bovendien zijn die nummers van een oerdegelijk niveau. Het is een plezier om aandachtig te luisteren naar de keuzes die de muzikanten maken: het rifje met hijgeffect dat ‘Hollywood teeth’ een schitterend slot geeft, de tempowisselingen op het Perfect Pussy-achtige ‘Corpo daemon’ en de parlando in ‘Bolas’ zijn daar mooie voorbeelden van. Dat er daarnaast weinig subtiel van leentjebuur wordt gedaan bij collega’s zal ons worst wezen. Oké, het gitaarriedeltje uit ‘Moon in my mouth’ is méér dan een knipoog naar The Breeders en de opbouw van ‘I am an eye machine’* heeft op een gegeven moment wel heel veel weg van Alt J’s ‘Bloodflood’. De vraag is wie daar een vliegend f-woord om geeft als het betere songs oplevert.

Wel jammer is dat het geheel nogal klinisch aanvoelt. Bezield zijn ze wel, maar zelden of nooit worden we echt naar de keel gegrepen. Daarom volgend voorschrift: te spenderen als tijd met je zomerliefde. Laat het je welgevallen, maar zeg niet dat je het nooit zal vergeten.

No Joy live aan het werk zien kan op vrijdag 2 oktober in de Botanique

No Joy website

Album verdeeld door Konkurrent