Nobody Beats The Drum – Currents: dansvloer in vuur en vlam

door Tiffany Devos

‘Currents’ is het perfecte voer om je voor te bereiden op een heftig avondje uit, deze cd zet je best niet op als je zin hebt om je even rustig te ontspannen. Knoppendraaiers Jori Collignon, Sjam Sjamsoedin en beeldkunstenaar Roger van der Zwaag klinken het best op z’n luidst. Nobody Beats The Drum combineert vette electro met hiphop, breakbeat en partybeats. Drie jaar na het debuut ‘Beats Work’ en enkele maanden na het remixalbum ‘Remixes We Did’ zijn de jongens terug en ze rocken hard.

‘Currents’ is vooral de moeite waard in het spannende ‘Natural Thing’ en in de single ‘Blood On My Hands’, opzwepende songs die toch iets van subtiliteit kunnen herbergen. Op andere momenten klinken ze vooral heel nerveus en agressief zoals in ‘Mind Control’, ‘Radikal Device’ en in het vrouwonvriendelijke maar catchy ‘Girls Suck’ dat samen met ‘Blood On My Hands’ een van de weinige nummers met echte vocalen is. Ze hebben alle ingrediënten om iedere maand een echte clubhit te scoren, maar dan moet er liefst wat meer stem bij de muziek. De jongens bewijzen een internationale uitstraling en sound te hebben, dat zien we vooral in ‘Those Were The Days’, ‘Lost Lightning’ en eigenlijk ook heel wat andere nummers waarin ze ons aan The Chemical Brothers doen denken.

Het album staat volgepakt met alle mogelijke dance-stijlen waardoor een explosie van geluiden je tegemoet komt. Soms wordt zelfs een hele resem aan klanken in één nummer gestampt. Dit kan bijverschijnselen als hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid veroorzaken, maar door de variatie slagen ze er wel in een hele plaat lang te blijven boeien. Het grootste pluspunt van de band is echter hun aanstekelijke energie, we zien de Boiler Rooms op festivals al helemaal ontploffen. De Nederlanders weten hoe ze een dansvloer in vuur en vlam moeten zetten.

Nobody Beats The Drum live zien kan de komende weken en maanden op meer dan 10 verschillende locaties in Nederland. Check de website van de band voor een overzicht van datums en plaatsen. Vlaanderen komt voorlopig niet aan bod.

Album verdeeld door Rough Trade