Op dagtrip naar de krochten van de hel met ‘Contact’ van Pharmakon

door Liam Giraerts

Margaret Chardiet is met noise-project Pharmakon reeds zo’n tien jaar verantwoordelijk voor het betere industrieel geweld. Na debuutalbum ‘Abandon’ en ‘Bestial burden’ vervolledigt ‘Contact’ haar abc. De bad trip van een plaat zou gecomponeerd zijn volgens de vier stadia van de trance-ervaring. Elk nummer doorloopt dusdanig de fasen van voorbereiding, aanvang, climax en resolutie. Laat dat vaste patroon je echter vooral niet misleiden: ‘Contact’ is van begin tot einde pure terreur.

Met ‘Nakedness of need’ is de toon gezet. Waar ‘Bestial burden’ vooral op lichamelijke geluiden rekende om je de stuipen op het lijf te jagen, neemt ‘Contact’ je vanaf de eerste seconde mee naar hogere sferen. In het begin is dat zelfs vrij letterlijk te nemen. Meer nog dan een gevoel van trance, wekken de tracks namelijk het beeld op van een uit de hand gelopen buitenaardse ontvoering. Chardiet krijst en kreunt de longen uit haar lijf in een gevecht met de verstoorde, staalharde klanken. Hoe repetitief en genadeloos de herrie ook doorgaat, het geschreeuw loopt nooit synchroon en de chaos neemt alleen maar toe.

‘Sleepwalking form’ en ‘No natural order’ vertalen het conflict lichaam-geest naar een strijd tussen mens en machine. Duidelijker dan ooit te voren herkennen we daarin ook de invloed van andere groepen op Pharmakon. Einstürzende Neubauten is nooit ver weg en zelfs Whitehouse laat hier en daar zijn stempel na. Van de twee buitenbeentjes op de plaat, ‘Somatic’ en ‘Transmission’, is de eerste pure Merzbow- en Sunn O)))-aanbidding. ‘Transmission’ klinkt ten slotte als de vrucht van een nacht met een ouijabord en de geest van wijlen Alan Vega, die zo te horen thans ergens in de negende kring van de hel vertoeft.

Dat laatste is misschien het grootste verschil met de vroegere Pharmakon; dat er niet langer sprake is van duiveluitdrijving, maar van opzettelijk contact. Margaret Chardiet confronteert keer op keer haar demonen en innerlijke tweestrijd aan de hand van hetzelfde schizofrene klankenpalet. Hoewel het album daar kritisch gezien soms wat monotoon door aandoet, knijpen we er uitzonderlijkerwijs toch een oortje voor dicht. ‘Contact’ wil immers aanzetten tot voelen, niet denken – daar is het met verve in geslaagd.

Pharmakon live aan het werk zien kan op 23 april in de Ancienne Belgique.