Original Soundtrack Recording – Inside Llewyn Davis: indrukwekkende muzikale cast

door Pieter Malliet

Moest het toeval ons één dezer in een bioscoopcomplex droppen, schuiven we geheid aan voor de Coen broeders’ nieuwste. Het reeds in Cannes gelauwerde en druk bejubelde ‘Inside Llewyn Davis’ wekt met zijn setting van het muzikantenmilieu in Greenwich Village anno 1961 alleszins hoge verwachtingen. Geheel in lijn met ‘O brother, where art thou?’ hoort bij deze prent natuurlijk ook een soundtrack om u tegen te zeggen. Eens te meer deden de regisserende broers hiervoor een beroep op de doorwinterde T-Bone Burnett als producer.

Voor het scenario putten Joel en Ethan Coen inspiratie uit de memoires van de New Yorkse folkzanger Dave Van Ronk. Terwijl zijn met een inkzwart timbre gebrachte versie van ‘Green, green rocky road’ de compilatie indringend doorleefd afsluit, vinden we hét pronkstuk van het album toch een nummer eerder terug. Bob Dylans ‘Farewell’ overleefde in 1963 de finale selectie voor het iconische protestalbum ‘The times they are a-changin” net niet, maar bezorgt deze verzameling een moeilijk te evenaren zweem van historische oprechtheid.

De rest van de plaat bestaat namelijk uit recente opnames van traditionals en covers waarop Burnett & co er wonderwel in slagen de sfeer van het jaren 60-luik van de Amerikaanse folkrevival te recreëren. Geassisteerd door Marcus Mumford en de Punch Brothers nemen de acteurs zelf de vocalen voor hun rekening op het gros van de nummers, en dat doen ze met verve. Terwijl Oscar Isaac, vertolker van het hoofdpersonage, op authentieke wijze een snerpende folksnauw uit zijn strot weet te persen, blijken Justin Timberlake en Carey Mulligan de geknipte figuren voor het meer melancholische, countrygeïnspireerde werk. Enkel Stark Sands kan zijn hedendaagse zanginvloeden net niet voldoende verhullen en komt iets te weinig vintage voor de dag. Dat neemt niet weg dat we, alvast op muzikaal vlak, van een indrukwekkende cast kunnen spreken.

Met zo goed als alleen deze soundtrack als referentiepunt zeggen we er reeds donder op dat we helemaal weg zullen zijn van ‘Inside Llewyn Davis’. Een nakend bezoek aan de plaatselijke cinema dringt zich met andere woorden op. Liefhebbers van onder meer de Carter Family, Joan Baez, Woody Guthrie en Peter, Paul & Mary raden we beslist aan ons voorbeeld te volgen.

Inside Llewyn Davis website

Album verdeeld door Warner Music