Parcels geeft een opgewekte draai aan disco

door Yannick Verhasselt

Als band moet je iets vrij aantrekkelijks hebben wanneer Daft Punk met je wil samenwerken. Hitsingle ‘Overnight’ deed ons bijgevolg watertandend wachten op het debuut van Parcels. De Australiërs laten het bad met invloeden van onder andere ‘Random access memories’ niet overlopen maar geven een frisse en uiterst dansbare draai aan disco.

Openers ‘Comedown’ en ‘Lightenup’ steunen op een gelikt gitaarriffje. Tussen de opgeblonken percussie en vocals van de groep zit helaas weinig chemie. Is het misschien omdat Parcels geen uitgesproken frontman of -vrouw heeft? ‘Lightenup’ is gelukkig een pak aanstekelijker, waardoor we de valste start door de vingers willen zien.

‘Withorwithoutyou’ grijpt voor het eerst te gretig naar de zomer van 2013. Het nummer doet nét iets te hard denken aan ‘Instant crush’ van de Robots, al voelen de gitaren hier wat melancholischer aan. Wat later grijpt de groep tijdens ‘Iknowhowtofeel’ eveneens terug naar Daft Punks laatste plaat – het is alsof Nile Rodgers zelf op gitaar funkt. De dromerige vocals vallen in tegenstelling tot het begin van het album nu wél op hun plaats. Het beste ‘RAM’-geïnspireerde nummer is single ‘Tieduprightnow’, met een opgewekte gitaar en catchy refrein dat je na een aantal keer beluisteren gewoon kan meedreunen.

Parcels bewijst gelukkig veel meer te zijn dan een band die overal zijn graantje pikt uit bekende (nu)-disco-invloeden. Het epische ‘Everyroad’ voelt als een eindeloos durende trip langs de prachtige kustlijn van Nieuw-Zuid-Wales waar het vijftal vandaan komt. De eerste helft van het nummer bouwt op naar een apotheose vol positieve vibes met betoverende vrouwelijke achtergrondstemmen, waarna het nummer een afslag neemt met strijkers en een stukje spoken word. Om dat allemaal af te toppen wordt er op het einde nog een stevige dubstep-bas doorgejaagd.

De Aussies bewijzen met onder andere ‘Yourfault’ dat ze naast swingen tevens een ballad aankunnen. Details zoals ruisende golven of nachtelijke dierengeluiden en een verlegen xylofoon die even komt piepen, geven die nummers toch een extra laag waardoor het cliché-gehalte wegblijft en de band toch authentiek blijft. Het laatste woord is voor de Berlijnse rapper Dean Dawson, die op zijn eigenwijze en vrij geinige manier iedereen bedankt die heeft meegeholpen aan het album “It’s the debut album, baby. Yeah!

Een zelfgetiteld debuut moet volgens ons de identiteit van je band vervatten, en Parcels is daarin geslaagd. De Australiërs laten zich bovendien niet misleiden door gemakkelijke, met succes verzekerde disco-trucjes te gebruiken – en dat loont.

Parcels speelt 21 november in een uitverkochte Botanique.